Tudásbázis a földügyi adminisztráció továbbképzésére

Márkus Béla

Nyugat-Magyarországi Egyetem, Földmérési és Földrendezői Főiskolai Kar

8000 Székesfehérvár Pirosalma u. 1-3.

Tel: 06 22 348 271 Fax: 06 22 327 697

Email: mb@cslm.hu

 

 

Bevezetés

Az előadás tájékoztatást ad egy új EU projektről, melynek célja, hogy megalapozzon egy új oktatási programot és gyakorlati képzést a földhivatali/földügyi adminisztráció számára. A projekt koordinátora a Nyugat-Magyarországi Egyetem Földmérési és Földrendezői Főiskolai Kara. 

 

A projektet az Európai Unió támogatja a TEMPUS Institution Building program keretén belül. A SDiLA angol rövidítés a Staff Development in Land Administration szavakból származik, mely magyarul a földügyi adminisztráció továbbképzését jelenti.  A TEMPUS az Európai Unió (EU) programja, amely anyagi támogatással segíti elő oktatási kapcsolatok létesítését, tapasztalatok átvételét az EU tagországok és Kelet-Európa egyetemei között. Kulcsfontosságú az EU PHARE projektek támogatása. A TEMPUS projektek egyik alapfeltétele, hogy a résztvevők közül legalább egy Kelet-Európából, kettő pedig az EU két különböző tagországából származzon. 

 

A projekt távlati célja a Főiskola támogatása abban a célkitűzésében, hogy a földhivatali továbbképzés tudás-központja legyen. A projekt feladata, hogy kidolgozzunk egy életképes, fejlődő oktatási programot, létrehozzunk egy fejlett ismeretátadási rendszert, és  munkakapcsolatot teremtsünk az EU oktatási intézményei és a Földhivatalok között. 

 

SDiLA célok

A projekt stratégiai célja a Főiskola megerősítése abbéli szerepében, hogy továbbra is a földügyi szektor továbbképzésének bázisintézménye maradjon; továbbá az EU-csatlakozás támogatása azáltal, hogy a közösségi vívmányok és annak a földügyi adminisztrációra vonatkozó elemei a továbbképzésben megjelenjenek. A stratégiai cél megvalósításának három eleme: egy önfenntartó és önfejlődő oktatási program kidolgozása, egy hatékony oktatási rendszer kiépítése,  szoros munkakapcsolatok kialakítása az EU társintézményekkel. 

 

A projekt stratégiai céljából három fő feladat következik:

 

  1. Egy olyan tudásközpont kialakítása a Főiskolán, amely bázisul szolgál az oktatási és továbbképzési programoknak, kiaknázva az OLLO program eredményeit és a földügyi adminisztráció infrastruktúráját. Az OLLO projektben kifejlesztett tananyagokat ki kell egészíteni a vezetés és a beosztottak különböző szintjei számára fontos EU csatlakozási ismeretekkel.
  2. Egy továbbképzési rendszer kiépítése, amely a kidolgozandó tananyagokon, menedzsment és oktatási (beleértve Web és multimédia) technológiákon, valamint átfogó kredit rendszeren alapul.
  3. Az EU földügyi adminisztrációs központokat összefogó hálózat kialakítása. 

 

Miért fontos a projekt? 

A projekt kulcsfontosságú a földügyi adminisztrációban ügyintézőként, technikusként és vezetőként dolgozó köztisztviselők továbbképzésében, a tananyagok koordinálásában, az EU harmonizáció megvalósításában. 

 

Az ügyintézői és technikusi OKJ (Országos Képzési Jegyzék) képzések tartalmilag az OLLO projekt keretében kialakított tananyagokra épülnek, melyeket egyrészt adaptálni kell a megváltozott célcsoportra, másrészt ki kell őket egészíteni a megfelelő ismeretekkel. A projekt felhasználja az OLLO projektben kialakított tananyagot, tudást és készségeket, ezeket szélesíti, hogy korszerű szinten elégíthesse ki a földügyi adminisztrációban felmerülő oktatási igényeket. 

 

A projekt nélkülözhetetlen a földhivatali továbbképzésben és nagyon fontos a közhivatalok számára, mert ezek a közeljövőben a TAKARNET révén közvetlen elektronikus kapcsolatba kerülhetnek a földhivatali adatbázissal. A projekt intézményesített EU partneri kapcsolatokat alakít ki, melyek segítik az EU harmonizációt. 

 

A SDiLA TEMPUS Institution Building projekt 3 OKJ és egy menedzserképzési programot dolgoz ki, továbbképez 120 földhivatali ügyintézőt, 60 technikust és 8 oktatót, valamint 40 konzulenst. 

 

A képzést Internettel (Intranettel) és számítógéppel, multimédiával támogatott távoktatásos formában végezzük, melyet intenzív foglalkozások egészítenek ki. 

 

Partnereink?

A TEMPUS keretein belül kiválasztottuk az EU országokból a legalkalmasabbakat, egyidejűleg felkérve a magyarországi szakmai és oktatási partnereket is. Ezek alapján a résztvevők listája:

ˇ         a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Földügyi és Térképészeti Főosztálya (FVM FTF), 

ˇ         a Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI), 

ˇ         az Agrárszakoktatási Intézet (ASzI), 

ˇ         a Miniszterelnöki Hivatal (MeH),

ˇ         az Ordnance Survey (OS), Anglia, 

ˇ         a Manchesteri Metropolitan Egyetem (MMU) Anglia,

ˇ         a Kelet-Londoni Egyetem (UeL), Anglia, 

ˇ         a Bundesamt für Eich- und Vermessungswesen (BEV), Ausztria

ˇ         és a Salzburgi Egyetem (US), Ausztria. 

 

Elvárások

A SDiLA TEMPUS projekt 3 OKJ kurzus fejlesztését, valamint egy menedzsment-kurzus kidolgozását, továbbá 120 dolgozó továbbképzését és 60 szaktechnikus képzését tartalmazza. Ennek érdekében kialakítunk egy 8 tutorból és 40 mentorból álló oktatói bázist. A távoktatásos képzés támogatására felhasználjuk az Internet/TAKARNET nyújtotta lehetőségeket, melyeket majd rövid konzultációk egészítenek ki. Elkészül a tananyag számítógéppel támogatott formája is.  

 

Rugalmas távoktatás?

Egyfajta rugalmas, nyitott oktatási forma, ahol a hallgatók otthon vagy munkahelyen önállóan, a saját képességeik és időbeosztásuk szerint sajátíthatják el az ismereteket, a rendelkezésükre bocsátott részletes távoktató tananyag segítségével. A távtanulás nagy előnye, hogy végezhető a napi munkavégzés mellett is. Előnye a jelenlegi levelező képzéssel szemben az is, hogy a tananyagok módszertanilag alaposabbak. 

 

Az FVM FTF támogatja a dolgozók ilyen formájú képzését. Ez a tanulási mód lehetőséget biztosít a diákoknak, hogy összehangolják munkájukat és szakmai fejlődésüket. A tanulók ezen képzési forma segítségével könnyebben tudják majd napi problémáikat megoldani. 

 

 

 

A SDiLA kurzusai a földhivatalok hálózati infrastruktúrájára alapoznak

 

Az OLLO és a SDiLA

Az OLLO projektet két éve sikerrel zártuk, elkészült a 14 modulból álló tananyag, amelynek segítségével távoktatásos rendszerben tanulhatnak a földhivatali dolgozók. Az OLLO és SDiLA projektek célkitűzései közel állnak egymáshoz, de ezúttal egy olyan projektet hoztunk létre, mely jelentősen hozzájárul a középfokú végzettségű földhivatali dolgozók képzéséhez is, és támogatja a földhivatali számítógépesítési program eredményességét. Az OLLO sikeresen meghonosított egy új tanítási-tanulási módot, kitöltött egy oktatási rést, mely a PHARE program elvárásai által vált nyilvánvalóvá. A SDiLA egy széles oktatási-továbbképzési területet céloz meg, és előre tekint Magyarország EU csatlakozása felé. 

 

Tanácsadó Testület

A kurzus tartalmát egy széles szakembercsoport alakította ki. Az FVM FTF az igények megjelölésével mindvégig támogatta a tervezést. A PHARE csoport tagjai is közreműködtek, meghatározták a tantárgyak körét a PHARE és a TAKAROS/TAKARNET programok kiszolgálása érdekében. 

 

A SDiLA Tanácsadó Testületnek az FVM FTF, a földhivatalok, a FÖMI, Miniszterelnöki Hivatal munkatársai és a projekt résztvevői a tagjai. Ez a testület tanulmányozta a projekt céljait, a tantárgyak tartalmát, és szükség esetén változtatott azokon. A testület folyamatosan követi a fejlesztést, a képzést, és biztosítja az eredeti célok elérését.

 

 

SDiLA tananyagfejlesztési koncepció

 

Hogyan tanulhatnak a SDiLA keretében?

Az elsődleges célcsoport a földhivatalok adminisztratív, technikai dolgozói, valamint a vezetés, mind a földmérési, mind pedig a ingatlan-nyilvántartási szakterületről. A projekt lehetővé teszi ezen csoportok számára, hogy könnyebben vehessenek részt az EU-harmonizációs tevékenységben. 

 

A SDiLA kurzus nyitott képzés az állami és a privát szektor számára is. Az OKJ kurzus a középfokú és a felsőfokú végzettség között helyezkedik el (post-secondery). A menedzsment-kurzus a későbbiekben az OLLO továbbképzés része lesz. 

 

Az első, ún. próbatanfolyamok minden szinten elindulnak 2000. márciusában. Ezen nagyrészt a leendő oktatók, másrészt a célcsoport menedzsment tagjai vehetnek részt, akik nagyban segíthetik a projekt sikerét és az EU csatlakozást. 

 

Az első akkreditált OKJ kurzus 2000. szeptemberében indul, amit majd megismétlünk 2001. februárjában. 

 

A menedzsment-képzés idén 24 fő részére teszi lehetővé az EU csatlakozással kapcsolatos korszerű ismeretek megszerzését. A képzésben egyhetes Angliai ill. Ausztriai tanulmányút is szerepel. A kurzust jövőre ismét hasonló feltételekkel indítjuk.  A jelentkezés folyamatos. A projekt vezetője: dr. Márkus Béla, tanszékvezető, egyetemi tanár. E-mail címe: mb@cslm.hu.  A SDiLA projekt Web-oldalán: http://geoinfo.cslm.hu/sdila további naprakész  információk olvashatók. 

 

Irodalom

 

1.      Márkus B.: Building a knowledge pool for courses in land information management, First European GIS Education Seminar, Soesterberg, The Netherlands, 1998.

2.      Márkus, B.: Co-operation in Professional Development for Land Administration, 4th EC - GIS workshop, Budapest, 1998.

3.      Márkus, B.: Continuing education to improve Land Information Services, Invited paper, Seminar on Structuring Cadastral Teaching, Ljubljana, 1998.

4.      Podolcsák Á. - Tóth M. - Zalaba P.: Modernisation of Land Offices, www.takarnet.hu, 1998.

5.      Márkus, B.: Service for Training GIS Professional Technical Personnel in Open Systems, PHARE Multi-Country programme in Distance Education Closing Conference,

6.      Budapest, 1999.

7.      Brown G. - Márkus B. - Petch J.: Staff Development in Land Administration, Project document, 1999.