A nagy ingatlanvagyonnal rendelkező vállalkozások, intézmények számára komoly kihívást jelent a tulajdonukban levő vagyonelemek forgalmának követése, azok rendszeres leltározása, pénzügyi követése, karbantartásuk, üzemeltetésük szervezése.
Tipikusan ilyen volt például az alább bemutatott MATÁV esete is, de teljesen hasonló gondok látszanak az Önkormányzatoknál is.
Különösen nagy gondokat jelent a műszaki adatok megfelelő szintű kezelése, mely bonyolultsága, és a ráfordítás igénye miatt minden esetben egyedi döntést igényel. Igen nagy szükség lenne ugyanis ezen adatok megfelelő térinformatikai eszközökkel történő kezelésére, de rendszerint erőforrás hiánya miatt kell letenni az alkalmazásáról.
Ugyancsak fontos eleme az alkalmazásoknak a vezetői szint rugalmas tájékoztatási lehetőségeinek megteremtése, s a kor igényeinek megfelelően egyre inkább Intranet/Internet felületen kell ennek eleget tenni. Ennek az igénynek leginkább olyan üzleti intelligencia rendszerek alkalmazásával lehet eleget tenni, mint például a Cognos.
Az AXIS Kft. a fenti elvárásoknak eleget tevő alkalmazást fejlesztett a MATÁV számára, melyet az alábbiakban igyekszünk bemutatni.
A MATÁV RT. Integrált Ingatlan rendszere
Az Axis Kft. a MATÁV RT. Ingatlan
Igazgatóságának számára fejlesztett ki egy integrált rendszert, melynek célja,
hogy informatikailag támogassa az igazgatóság által végzett nyilvántartási,
üzemeltetési és tervezési tevékenységeket.
A rendszer több különálló
modulból áll, melyek mindegyike az ingatlan üzemeltetés keretében működő
különböző szakmai területeket (pl.: vagyonnyilvántartás, energetika,
berendezés-karbantartás, környezetvédelem…) hivatott kiszolgálni.
A
megvalósítás alapvetően,
alfanumerikus adatokon keresztül, relációs adatbázisok felépítésével és azok
magas fokú integrációjával készült, egyéb rendszerek felé (CAD, AutoFM, SAP,
HelpDesk) interfész felülettel rendelkezik. Ezen típusú megvalósítás legfőbb
oka az volt, hogy a MATÁV Rt., mint országos kiterjedésű szervezet, igen nagy
mennyiségű adattömeggel rendelkezik, melyeknek, belátható időn belüli, hatékony
kezelését és elemzését grafikus rendszerek alkalmazásával nem lehetett
megoldani. Néhány irányszám az adatmennyiségről:
Adatbázis |
Jellemző rekordszám |
IVR |
3000
létesítmény 2500
építmény |
Berendezés |
180000 berendezés |
Bútor |
150000
bútor és irodaeszköz |
Energetika |
5000
mérőhely |
Vezetékjog |
250000
bejegyzés |
Másik
fontos érv az egyedi fejlesztésű integrált rendszer kialakítása mellet az volt,
hogy a megvizsgált „dobozos FM” szoftverek nem követték azokat a folyamatokat
és belső szabályozásokat, melyeket a MATÁV Rt. kialakított.
A
rendszer üzembe helyezésének egyik
legfontosabb kritériuma a kiindulási adatok betöltése. A jelenlegi moduláris felépítés biztosítja,
hogy az egyes szakmai területek saját felmérési lapokat generáljanak, azokhoz
szótárakat és törzseket rendelhessenek. A felmérési adatlapok tervezésekor
lehetőség van más modulokban már felmért adatok igénybevételére. A rendszer az
adatfelmérések teljes életciklusát támogatja úgymint:
·
felmérendő
adatok körének meghatározása
·
felmérendő
adatok szabályainak kidolgozása
·
felmérőlapok
nyomtatásának (Excel mentésének) biztosítása
·
felmérési
pótlapok generálása
·
felmérési
adatlapok rögzítése (azonosítás, rögzítés, hibajavítás)
·
előrehaladás
figyelés
Felmérések
végrehajtását nem csak bevezetéskor, hanem üzemelés közben is támogatja a
rendszer.
A rendszerben található modulok:
Az IVR,
Ingatlan-Vagyonnyilvántartó Rendszer a MATÁV RT. tulajdonát képező - és a
hozzájuk kapcsolódó idegen tulajdonú - ingatlanok (telkek, épületek,
építmények) fontosabb adatainak nyilvántartására szolgál.
A nyilvántartás legmagasabb szintű egysége a létesítmény,
ami az összetartozó épületeket, építményeket és telkeket jelenti.
A létesítmény fizikai objektumainak tagozódása a következő:
·
létesítmény
·
a létesítményhez tartozó telkek
·
a telkeken álló épületek, építmények
·
a telkekhez tartozó közműbekötések
·
az épületek szintjei (emeletek)
·
helyiségek
Az
ingatlanokkal kapcsolatban nyilvántartott adatok - a létesítmény bonyolultságától
függően - megadhatók a teljes létesítményre vonatkozóan, vagy külön-külön
minden telekre és építményre. (Nem kötelező egyszerre bonyolultnak vagy
egyszerűnek tekinteni az összes szempontból a létesítményt: elképzelhető, hogy
a létesítmény a tulajdonviszonyok szempontjából bonyolult, de a kezelés és az
üzemeltetés szempontjából egyszerű.)
A
fontosabb nyilvántartott adatok a következők:
·
a létesítmény ill. az épületek funkciói
·
a létesítmény ill. a telkek/épületek kezelői
·
a létesítmény ill. az épületek üzemeltetői
·
a létesítmény ill. az épületek gondnokai
·
a létesítményben ill. az épületekben helyet foglaló szervezetek
·
a létesítmény ill. a telkek/építmények tulajdonviszonyai (tulajdontípus, tulajdonhányad, társ- és
idegen tulajdonosok)
·
a tulajdonokhoz (létesítményhez ill. telkekhez/épületekhez)
kapcsolódó használati jogok, használat joga
·
a tulajdonokhoz (létesítményhez ill. telkekhez/épületekhez)
kapcsolódó bérletek
·
a telkekhez és az építményekhez kapcsolódó korlátozások
·
számviteli
adatok (telkek-, építmények-, közműbekötések értéke, bérleti- és
használati jog értéke, bérleményen végzett felújítások értéke - nettó és bruttó érték, amortizációs kulcs,
értékváltozások, költségek)
·
a telkek és épületek adó
adatai
·
az építményekkel kapcsolatos engedélyek, felülvizsgálatok
A HGR, Helyiség Gazdálkodási Rendszer a MATÁV RT. ingatlan vagyonát
képező épületekben, építményekben található helyiségek területgazdálkodását
támogató rendszer.
A nyilvántartásban az épületek szintekre,
azon belül helyiségekre vannak bontva. A helyiségekről a következő adatokat
tartja nyílván:
·
Alapterület
·
Helyiség típus
·
Szobaszám
·
Funkció
·
foglaló szervezet
·
létszám
·
kihasználtság
·
műszaki paraméterek (takarítás gyak., ablakfelület, aljzat
típus…)
A nyilvántartott adatok és a beépített funkciók segítségével
helyiség kihasználtság paraméterek valamint csoportos költöztetések
tervezésének végrehajtására is lehetőség van.
Az MKR, Műszaki berendezés nyilvántartó és
Környezetvédelmi Rendszer a MATÁV Rt. Ingatlan Igazgatóságán működő
berendezések műszaki ill. környezetvédelmi tevékenységek informatikai támogató
rendszere.
Az MKR főbb
funkciói:
·
Berendezés adatok nyilvántartása
·
Műszaki jellemzők
·
Környezetvédelemmel kapcsolatos jellemzők
·
Gazdasági jellemzők
·
Műszaki fejlesztési feladatok támogatása
·
Környezetirányítási feladatok támogatása
·
Információ szolgáltatás az Ingatlan Help Desk rendszeréhez
·
Információs kapcsolat az ingatlan költségkövetési
rendszerrel (IKR)
·
az üzemeltetési költségek berendezés szintű kezelése
·
A helymeghatározás tekintetében együtt működik az ingatlan
vagyon és helyiség gazdálkodási rendszerek integrált adatbázisaival
A fontosabb
nyilvántartandó adatok a következők:
Környezetvédelemmel kapcsolatosan:
·
Veszélyes hulladékok adatainak (pl.: mennyisége, gyűjtés
módja, bejelentett mennyiség…) nyilvántartása
·
Papírhulladékkal kapcsolatos adatok (pl.: elszállított
mennyiség, hány doboz van kihelyezve, gyűjtés módja…) nyilvántartása
·
Légszennyező pontforrások adatainak (pl.: száma, típusa,
mért értékek, határértékek, bejelentett értékek, bejelentés időpontja…)
nyilvántartása
·
Zajszennyezést okozó berendezések adatainak (pl.:
határértékek, mért értékek…) nyilvántartása
·
Talajszennyezési adatok (pl.: talaj típusa, rekultiváció,
mértértékek…) nyilvántartása
·
Vízvédelmi adatok (pl.: talajvíz szennyezési értékek,
szennyvíztisztító típusa, működési elve…) nyilvántartása
·
Berendezések (pl.: olajtartály, klímaberendezés, akkumulátor
stb.) környezet-védelmi adatainak (pl.: típusa, nagysága, mennyisége, műszaki
paraméterek…) nyilvántartása
Minőségüggyel kapcsolatosan:
·
A minőségi mutatórendszer adatbázisa, mely szervesen
csatlakozik az egységes Ingatlan adatbázisrendszerbe, és segítségével
fokozatosan lehet kialakítani a minőségi mutatók képzését, analízisét.
·
A mutatórendszer az ágazatok adatszolgáltatása alapján jött
létre, melynek alapja az Ingatlan Help Desk rendszer. Az innen származó adatok
alapján összefoglaló anyagok, jelentések minőségügyi elemzések, statisztikák
készíthetők, mely szerves részei a Havi Üzleti Beszámolónak
Mivel a nyilvántartandó
adatok köre az idők folyamán állandóan változik, ezért a rendszernek rugalmasan
kell lennie, lehetőséget kell adnia azok újra definiálására illetve dinamikus
bővítésére.
Ennek megvalósítása
érdekében, egy objektum típusú adatbázis modell lett kialakítva, melynek
segítségével, mintegy metaadat kezeléssel, a rendszergazdák határozhatják meg
az a különböző fogalmak, berendezések csoportjait, valamint azok tulajdonságait
és a rájuk vonatkozó érvényesítési szabályokat.
A rendszer kliens oldali
része biztosítja a rendszergazdák által definiált metaadatok alapján, egy olyan
beviteli képernyő dinamikus generálását, melyen keresztül a rögzítők a konkrét
berendezésekről a megfelelő adatokat az adatbázisba juttathatják.
A rendszer
biztosítja a különböző típusú tervek, helyszínrajzok, újságcikkek szkennert
formában, adatbázisban történő tárolását.
A tárolt
adatok alapján a rendszer terület és épületenkénti bontásban képes listák,
kimutatások, elemzések készítésére.
A fejlesztés folyamán egy optimalizált
adatbázis került kialakításra, mely integráltan képes tárolni a különböző
adatokat és dokumentumokat, valamint biztosítja azok hatékony visszakeresést.
Az MKR rendszer illeszkedik
a már kidolgozott egységes Ingatlan adatbázisokhoz (pl: IVR) és belső
szabványokhoz, ezért képes integrálódni az Igazgatóságon használt alkalmazói
rendszerek táborába.
Az EGR, EnerGetikai
számlanyilvántartó Rendszer a MATÁV RT. tulajdonát képező épületek,
építmények közüzemi számláinak nyilvántartására szolgál.
A nyilvántartás legmagasabb szintű egysége az épület vagy
építmény.
Az építmény fizikai objektumainak tagozódása a következő:
·
építmény
·
az építményhez tartozó mérőhely
·
a mérőhelyekhez tartozó mérőórák
A fontosabb nyilvántartott adatok a következők:
·
az épületek címei, IVR kapcsoló kódja, MATÁV szervezeti
egységei
·
az épületekben található mérőhelyek
·
a mérőhelyekhez kapcsolódó szerződések és mérőórák
·
a mérőórákhoz tartozó fizikai jellemzők
·
a mérőórához kapcsolódó számla-, szervezeti- és utk-bontások
·
a szolgáltató cégektől származó számlakötegek (főszámla,
csoportszámla...) adatai és ÁFA
bontásuk
·
a főszámlához tartozó számlák tételes, cégszerinti, ÁFA
szerinti és mérőóra szerinti adatai
A rendszer a MATÁV Rt-nél használt SAP rendszer
számla-analitikai kiszolgáló rendszereként működik, azzal interfész file-okon
keresztül napi kapcsolatban van.
Az
Ingatlan Vagyonnyilvántartó Rendszerben (IVR) nyilvántartott építményekhez
mérőhelyeket definiálhatunk az EGR-ben. Egy ilyen mérőhelyhez több mérőóra
tartozhat, amelyek paramétereit szintén megadhatjuk. Minden egyes ilyen módon
definiált mérőórához meg kell adnunk a költségbontást.
Ehhez
először megadjuk, hogy melyek a költségviselő cégek. Az egyes cégek között
százalékos, fix fogyasztású, fix értékű illetve változó költségbontásokat
adhatunk meg. Ezeket szabadon variálhatjuk a cégek között, de egy
költségviselőhöz csak az egyiket választhatjuk.
Saját
cégünk esetén tovább kell bontani költségeinket, először költségnemekre, majd
pedig UTK kódokra, illetve funkcionális költséghelyekre. Ezeket a bontásokat
már csak kizárólag százalékosan adhatjuk meg.
A
szolgáltatóktól több mérőhelyre vonatkozó számlát kapunk egyszerre. Ezeket a
számlakötegeket az EGR-ben főszámláknak nevezzük. Ezen főszámlákat az SAP
rendszertől veszi át az EGR, napi rendszerességgel.
A
számlák rögzítésekor először ki kell választani a főszámlát, majd az építményt
és a mérőhelyet. A számlaadatok megadása után az egyes mérőórákra jutó
fogyasztást, fogyasztási időszakot és költségeket. Ezután a program
automatikusan elvégzi a költségviselőkre, majd költségnemekre és UTK kódokra
valamint funkcionális költséghelyekre történő bontást. A bontás, akkor nem
automatikus, ha az adott mérőóránál változó fogyasztást adtunk meg. Ilyenkor
nekünk kell beírni a fogyasztást és a maradék költséget a program automatikusan
bontja tovább.
Rögzítés
után a számlaösszesítő lapon ellenőrizhetjük, hogy az adott főszámlához mennyi
költséget vittünk már fel.
Az IKR,
Ingatlanüzemeltetési Költségnyilvántartó Rendszer a MATÁV RT. tulajdonát
képező épületek, építmények üzemeltetési számláinak, szerződéseinek
nyilvántartására, valamint teljesítési igazolások nyomtatására szolgál.
A fontosabb nyilvántartott adatok a következők:
·
az épületek címei, IVR kapcsoló kódja, SAP kódja
·
az üzemeltetéshez kapcsolódó szerződések
·
a szolgáltató cégektől származó számlák, valamint a hozzájuk
kapcsolódó teljesítés igazolások adatai
·
a számlákhoz kapcsolódó továbbszámla-, funkcionális- és
utk-bontások
A rendszer segítségével állítják ki az ingatlan üzemeltetési
számlák teljesítési igazolásait, mely SAP konform adatokat is tartalmaz (belső
rendelés, költségnemek, funkcionális bontások).
A BUR, Bútornyilvántartó Rendszer a Matáv Rt. tulajdonát képező
ingatlanokban található bútorok, felszerelési tárgyak nyilvántartására szolgál.
A rendszer a bútorok átadás-átvételét, nyilvántartását és a gazdálkodással
összefüggő teljes körű adatszolgáltatást nyújtja. Az adatok tárolására és az
információk rendelkezésre bocsátására az Ingatlan Igazgatóság többi rendszerével
összhangban, azokkal integráltan kerül sor. A rendszerbe kerülésnek
alapfeltétele minden egyes bútoron vonalkódos címkét kell elhelyezni.
A vonalkóddal ellátott bútorok mozgásának,
feltalálási helyének követése a beérkezéstől a felhasználásig, selejtezésig.
Éves és szükség esetén eseti leltár készítése.
A RIP, üzleti elemző, riportkészítő rendszer a fentebb ismertetett
operatív rendszerek adataiból felépített vezetői információs rendszer, mely
többdimenziós adatkockák segítségével támogatja az üzleti elemzéseket. Az
adatkockák az Ingatlan Igazgatóság szerverén helyezkednek el, és azokat a
Cognos üzleti intelligencia eszközeinek köszönhetően egy közönséges Internet
böngésző segítségével lehet elérni, felhasználva őket üzleti elemzések és
kimutatások készítéséhez.
Az IDC, Ingatlan Dokumentum Centrum a
MATÁV RT. tulajdonát képező épületek, építmények terv dokumentumainak
nyilvántartására szolgál. Az egyes dokumentumok rögzítésekor a következő
fontosabb jellemző adatok kerülnek bevitelre:
·
a dokumentumhoz tartozó építmény azonosítója
·
a dokumentum típusa (tervdokumentum, vagy egyéb)
·
a dokumentum által magában foglalt szakágak
·
a dokumentum adathordozója (papír, digitális)
·
a dokumentumhoz tartozó tartalomjegyzék, vagy bármilyen kép,
alaprajz, amelyek objektumként közvetlenül az adatbázisban kerülnek tárolásra
A VMR, Vezetékjog és
Magasságkorlátozás nyilvántartó Rendszer a MATÁV RT. vezetékeivel és
celluláris rendszereivel kapcsolatban bejegyzésre kerülő szolgalmi és
magasságkorlátozási jogok nyilvántartására szolgál.
A fontosabb nyilvántartott adatok a következők:
·
a MATÁV Rt. vezetékei, a vezetékek jellemzői
·
a vezetékek felmérésére kötött vállalkozói szerződések
·
egy adott vezetékszakasz által érintett telkek és azok
tulajdonosai
·
egy adott telekre szóló földhivatali használati jog
bejegyzések
·
magyarországi települések adatai (név, irányítószám,
önkormányzat, illetékes földhivatal, illetékes bíróság, illetékes
hírfelügyelet)
·
a MATÁV Rt. Ingatlanhasználati osztályával kapcsolatban lévő
cégek és személyek adatai
A
hierarchikusan egymásra épülő modulok egy része önmagában is működőképes, mely
adott esetben megkönnyítheti a rendszer bevezetését. A rendszer kiépített
interface felületekkel rendelkezik más rendszerekkel való kapcsolat
kialakítására, mely lehet 1 vagy 2 irányú, online vagy időszakos.
Az operatív modulok adatszerkezete magában hordozza
egy adattárházi, adatbányászati rendszer kialakítását. A rendszerben található
adatelemző eszközök segítségével az üzemeltetés támogatás mellet műszaki és
pénzügyi tervezések végrehajtására is lehetőség nyílik.