DISTANCE LEARNING IN GIS TÁVOKTATÁS A TÉRINFORMATIKÁBAN |
A DLG projekt a Fõiskola térinformatikai szakmérnöki tanfolyamának korszerûbb, távoktatási formában való továbbfejlesztése. A projekt Phare támogatással indult HU-94.05 „ Az oktatás és a Gazdaság Kapcsolatainak Erõsítése” címmel az Európai Unió Phare Programjának részprogramjaként. A projektet a székesfehérvári Földmérési és Földrendezõi Fõiskolai Kar koordinálja.
A Phare Program az Európai Unió egyik kezdeményezése, amely támogatja a nemzetek szélesebb demokratikus családjának létrejöttét egy virágzó és stabil Európában. A Program célja, hogy segítse a közép- és kelet-európai országokat egy majdani Európai Unió-béli tagságon keresztül az európai fejlõdés fõ áramlataihoz való újracsatlakozásban. A HU-94. 05-ös program az „ Oktatás és a Gazdaság Kapcsolatainak Erõsítése” címmel a magyar oktatási vezetés által országos prioritásként meghatározott célkitûzéseket figyelembe véve jött létre. Olyan oktatási, képzési és struktúraváltási projekteket támogat, amelyek elõsegítik, hogy a képzés a gazdasági élet kihívásaira rugalmasabban tudjon reagálni.
A DLG projekt célja a Fõiskola térinformatikai szakmérnöki tanfolyamának korszerûsítése,
egy professzionális térinformatikai távoktatási program kidolgozása, amely áttekinti a térinformatika komplex témakörét, de alapvetõen az adatgyûjtésre fordítja a fõ hangsúlyt. A program 7 modulból áll, valamennyi modul távoktatáson alapul.
Egyfajta rugalmas, nyitott oktatási forma, ahol a hallgatók otthon önállóan, a saját képességeik és idõbeosztásuk szerint sajátíthatják el az ismereteket, a rendelkezésükre bocsátott részletes távoktató tananyag segítségével. A távtanulás nagy elõnye, hogy elvégezhetõ a napi munkavégzés mellett is. Elõnye a jelenlegi levelezõ képzéssel szemben az, hogy a tananyagok módszertanilag alaposabbak. A hallgatók modulonként mindössze egyszer vesznek részt intenzív tanfolyamon a fõiskolán, de sokrétû konzultációs lehetõséget biztosítunk számukra.
|
A hallgatók felé a DLG nyitott és rugalmas. Nyitott, mert nem elôfeltétel a felsôfokú végzettség. Rugalmas, mert különbözô módon végezhetik el a tanfolyam moduljait. Lehetôség van arra, hogy csupán egyetlen modult válasszanak. Az is elképzelhetô, hogy 3 - 4 modult vegyenek fel egy adott szakterület feladatai jobb elvégzésének céljából. Okleveles hallgatóink szakmérnöki – második – diplomát szerezhetnek.
Az oktatás moduljait az FFFK az ITC-vel szoros együttmûködésben alakítja ki. Az ITC (International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences) világszerte elismert központ és fejlesztõ hely a légi felmérések és a térinformatikai fejlesztések területén. A két intézmény mintegy négy éve áll egymással közvetlen kapcsolatban.
Az FFFK az ITC által kidolgozott szakmérnöki képzést figyelembevételével, az onnan minden modulkoordinátor mellé kijelölt konzulensekkel szorosan együttmûködve dolgozza ki tananyagát. Felállításra került egy Tanácsadó Testület, amely irányítja és figyelemmel kíséri a DLG oktatási anyag létrehozását.
1997 márciusában egy próbatanfolyam indult, a továbbiakban minden év szeptemberében indítunk évfolyamokat. Jelentkezni a Fõiskolán lehet. Egy modul ára 35000 Ft, az államvizsga díja 10000 Ft.
A képzés 3 féléves. Félévenként 2 illetve 3 modult sajátítanak el a hallgatók.
Az
oktatás idõterve modulonként:
bevezetõ
konzultáció 1 nap
középsõ konzultáció 2 nap
150 óra egyéni feldolgozás
záró konzultáció
A félév vizsgával zárul.
Órarendi ill. „otthoni” terhelés aránya:
Az oktatás jellegébõl adódóan a rövid bevezetõ után a hallgatók egyénileg dolgozzák fel az anyagot. A felkészülési idõszakban telefonos és számítógépi hálózatos kapcsolat áll rendelkezésükre, mely módon folyamatosan választ kaphatnak kérdéseikre.
A záró konzultáción egy komplex feladat megoldásával erõsítjük meg a tanultakat, illetve itt biztosítunk konzultációt a vizsga elõtt.
AZ EGYES MODULOK RÖVID ISMERTETÉSE
1. Információ technológia
A modul áttekinti az információs rendszerekkel kapcsolatos alapfogalmakat, hangsúlyozva a technológiai elemeket. A modul megismerteti a hallgatót a rohamosan fejlõdõ számítástechnika eredményeivel, részletesen tárgyalja a számítógépes hálózatok kérdéseit - a helyi hálózatok problémájától az Interneten keresztül történõ adatszolgáltatásig. A modul bemutatja a térinformatikai rendszerek - egyik fontos alapját képezõ leíró adatok - kezelésére használható DBMS-eket, ezen túl az SQL használatát. A modul megvilágítja, hogy egy kifejlesztett térinformatikai rendszer milyen problémákkal néz szembe fejlesztése során. Végezetül áttekintést ad a számítástechnikai fejlõdés új, rohamosan fejlõdõ vonaláról, a hang, kép, animáció használatáról.
A tantárgy tartalma:
1. Bevezetés az információ technológiába
2. Adatkommunikáció és hálózatok
3. A kliens/szerver architektúra
4. programozás alapelvei
5. Adatbázis-kezelõ rendszerek
6. Számítógépes grafika
7. Multimédia
A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:
A modul anyagának elsajátítása után a hallgató képes lesz a térinformatikai rendszerek mûködési elveinek komplex áttekintésére és hatékony használatára a különbözõ adatkommunikációs rendszerek felhasználásával.
2. Digitális adatgyûjtés
A modul célja:
Bemutatni a korszerû, digitális adatgyûjtési módszereket, megismertetni elõnyeiket, hátrányaikat, költségvonzatukat, minõségi jellemzõiket. Segíteni a hallgatókat a követelményekhez igazodó, “legjobb” adatgyûjtési módszer kiválasztásában átfogó képet nyújtva a hazai és a kapcsolódó nemzetközi tapasztalatok alapján.
A tantárgy tartalma:
1. A térbeli adatok természete és az adatok forrásai.
2. A digitális adatgyûjtés termékei
3. Referencia rendszerek
4. Földi felmérés és GPS
5. A digitális képfeldolgozás elemei
6. Fotogrammetria és távérzékelés
7. Mobil felmérõ rendszerek
8. Digitalizálás
9. Attribútum Adatok gyûjtése
10. Képinterpretáció és osztályozás
11. Digitális térbeli adatbázisok
12. Minõségbiztosítás
13. A digitális adatgyûjtési módszerek összehasonlítása
14. Esettanulmány
A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:
Képes a körülményekhez igazodó gazdaságos módszer kiválasztására, az adatgyûjtés megtervezésére és irányítására.
3. GIS elemei
A modul célja:
A GIS alapjainak és a térbeli adatkezelés kérdéseinek elsajátítása, a térbeli elemzési módszerek megismertetése. A leggyakoribb GIS szoftverek ismertetése. A GIS trendjeinek és tipikus alkalmazásainak bemutatása.
A modul tartalma:
Bevezetés
1. Térbeli adatszerkezetek és adatstruktúrák
2. Térbeli algoritmusok
3. Térbeli elemzés
4. Adatbázis menedzsment
5. GIS alkalmazások
6. Trendek a GIS-ben
A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:
képes lesz leírni a GIS alapelemeit és funkcióit, képes lesz végrehajtani a szokásos térbeli elemzõ mûveleteket az ArcView, IDRISI szoftver használatán keresztül.
4. Számítógépes térképészet
A tantárgy oktatásának célja:
Megfelelõ (output orientált) térképészeti alapismeretek biztosítása a GIS iránt érdeklõdõk számára.
A modul tartalma:
1. A térkép, mint grafikus nyelv
2. Vizualizáció
3. 3D adatok megjelenítése
4. Térképszerkesztés, design
5. Asztali térképszerkesztés
6. Output eszközök, térképkiadás
A modul anyagának elsajátítása után a hallgató képes lesz:
megérteni a térképkészítés folyamatát, a raszter és vektor alapú térképek különbözõ felhasználási lehetõségeit, elsajátítani a színek szerepét a megjelenítésben, megértve a különféle színmodellek használatát, képes lesz az asztali térképszerkesztés és a GIS alapú térképkészítés különbségeinek felismerésére, az anyagi lehetõségei és a várható felhasználói igények kielégítésének megfelelõ output eszközök alkalmazására térképei elkészítésénél, bemutatni az elsajátított ismereteket.
5. Adatintegráció és adatelemzés
A modul oktatásának célja:
Rámutatni az eltérõ adatformák felhasználásának problémáira, bemutatni az adatcsere-szabványosításának szükségességét, megismertetni a nyitott rendszerek felhasználásának elõnyeit.
A tantárgy tartalma:
1. Nyitott rendszerek, GIS
2. Adatintegráció
3. Osztott adatbázisok
4. Metaadatbázis
5. Adatcsere
6. Adatszolgáltatás
A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:
· meg tudnak tervezni egy metaadatbázist,
· eligazodnak az osztott adatbázisok felhasználásában,
· képesek lesznek meghatározni a felhasznált adatok értékét.
6. Információs rendszer tervezés és megvalósítás
A tantárgy oktatásának célja:
Elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a rendszerben való gondolkodás kialakításában. Megismertetni a rendszerfejlesztést, mint speciális problémamegoldást. A módszeresség szükségességének jelentõségét beláttatni, különbözõ módszereket és módszertanokat bemutatni és alkalmazni.
A tantárgy tartalma:
1. Az információs rendszer célja, döntés-elõkészítés
2. Problémamegoldás, rendszerfejlesztés
3. A rendszerfejlesztés szakaszai
4. Fejlesztési módszertanok
5. Projekt menedzsment módszerek
6. Rendszer erõforrások elemzése
A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:
Elméleti és gyakorlati ismeretei alapján képes rendszerben gondolkodni. Ismeri a rendszerfejlesztést, mint speciális problémamegoldást. A módszeresség fontosságát látja, különbözõ módszereket és módszertanokat ismer és tud alkalmazni.
7. Térinformatikai menedzsment
A tantárgy oktatásának célja:
Áttekintést adni az informatikai menedzsment és az adatminõség témakörében. Megvilágítani az informatika és a GIS szerepét, fontosságát a társadalomban. Bemutatni az elméleti hátteret és gyakorolni a megvalósítást.
A tantárgy tartalma:
Bevezetés
1. Az információ technológia és a társadalom
2. A GIS és a társadalom kapcsolata
3. Adatpolitika és alkalmazása a GIS-ben
4. Információtechnológia menedzsment
5. Minõségbiztosítás
6. Minõségbiztosítás a térinformatikában
A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:
képes lesz leírni az információ technológia alapelemeit és funkcióit, képes lesz alkalmazni az adatmenedzsment és minõségbiztosítás fogásait saját munkaterületén.