DISTANCE LEARNING IN GIS

TÁVOKTATÁS A TÉRINFORMATIKÁBAN

 

 

Professzionális távoktatás

A DLG projekt a Fõiskola térinformatikai szakmérnöki tanfolyamának korszerûbb, távoktatási formában való továbbfejlesztése. A projekt Phare támogatással indult HU-94.05 „ Az oktatás  és a Gazdaság Kapcsolatainak Erõsítése”  címmel az Európai Unió  Phare Programjának részprogramjaként. A projektet a székesfehérvári Földmérési és Földrendezõi Fõiskolai  Kar koordinálja.

Mi a Phare?

A Phare Program az Európai Unió  egyik kezdeményezése, amely támogatja a nemzetek szélesebb demokratikus családjának létrejöttét egy virágzó és stabil Európában. A Program célja, hogy segítse a közép- és kelet-európai országokat egy majdani Európai Unió-béli tagságon keresztül az európai fejlõdés fõ áramlataihoz való  újracsatlakozásban.  A HU-94. 05-ös program az „ Oktatás  és a Gazdaság Kapcsolatainak Erõsítése” címmel a magyar oktatási vezetés által országos prioritásként meghatározott célkitûzéseket figyelembe véve jött létre. Olyan oktatási, képzési  és struktúraváltási projekteket támogat, amelyek elõsegítik, hogy a képzés a gazdasági  élet kihívásaira rugalmasabban tudjon reagálni.

Mire szolgál a DLG?

A DLG projekt célja a Fõiskola térinformatikai szakmérnöki tanfolyamának korszerûsítése,

egy professzionális térinformatikai távoktatási program kidolgozása, amely áttekinti a térinformatika komplex témakörét, de alapvetõen az adatgyûjtésre fordítja a fõ hangsúlyt. A program 7 modulból áll, valamennyi modul távoktatáson alapul.

Mi a távoktatás?

Egyfajta rugalmas, nyitott oktatási forma, ahol a hallgatók otthon önállóan, a saját képességeik és idõbeosztásuk szerint sajátíthatják el az ismereteket, a rendelkezésükre bocsátott részletes távoktató tananyag segítségével. A távtanulás nagy elõnye, hogy elvégezhetõ a napi munkavégzés mellett is. Elõnye a jelenlegi levelezõ képzéssel szemben az, hogy a tananyagok módszertanilag alaposabbak. A hallgatók modulonként mindössze egyszer vesznek részt intenzív tanfolyamon a fõiskolán, de sokrétû konzultációs lehetõséget biztosítunk számukra.

Kik vehetnek részt a tanfolyamokon?

ÉRDEKLÕDNI LEHET:

dr. Márkus Béla projektmenedzser         dr. Végsô Ferenc

    Tel/fax :22-348-271                 Tel/fax :22-348-271

  e-mail: mb@geo.cslm.hu               f.vegso@geo.cslm.hu

                        INTERNET :                                                           http:\\www.cslm.hu

 

 

 

 

 

A hallgatók felé a DLG nyitott és rugalmas. Nyitott, mert nem elôfeltétel a felsôfokú végzettség. Rugalmas, mert különbözô módon végezhetik el a tanfolyam moduljait. Lehetôség van arra, hogy csupán egyetlen modult válasszanak. Az is elképzelhetô, hogy 3 - 4 modult vegyenek fel egy adott szakterület feladatai jobb elvégzésének céljából. Okleveles hallgatóink szakmérnöki – második – diplomát szerezhetnek.

Kik a partnereink?

Az oktatás moduljait az FFFK az ITC-vel szoros együttmûködésben alakítja ki. Az ITC (International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences) világszerte elismert központ és fejlesztõ hely a légi felmérések és a térinformatikai fejlesztések területén. A két intézmény mintegy négy éve áll egymással közvetlen kapcsolatban.

Hogyan épül fel a projekt?

Az FFFK az ITC által kidolgozott szakmérnöki képzést figyelembevételével, az onnan minden modulkoordinátor mellé kijelölt konzulensekkel szorosan együttmûködve dolgozza ki tananyagát. Felállításra került egy Tanácsadó Testület, amely irányítja és figyelemmel kíséri a DLG oktatási anyag létrehozását.

Mikor kezdôdnek a tanfolyamok?

1997 márciusában egy próbatanfolyam indult, a továbbiakban minden év szeptemberében indítunk évfolyamokat. Jelentkezni a Fõiskolán lehet. Egy modul ára 35000 Ft, az államvizsga díja 10000 Ft.

A tanfolyam idõbeosztása

A képzés 3 féléves. Félévenként 2 illetve 3 modult sajátítanak el a hallgatók.

Az oktatás idõterve modulonként:
          bevezetõ konzultáció 1 nap

           középsõ konzultáció 2 nap

           150 óra egyéni feldolgozás

           záró konzultáció

A félév vizsgával zárul.

    

Órarendi ill. „otthoni” terhelés aránya:

Az oktatás jellegébõl adódóan a rövid bevezetõ után a hallgatók egyénileg dolgozzák fel az anyagot. A felkészülési idõszakban telefonos és számítógépi hálózatos kapcsolat áll rendelkezésükre, mely módon folyamatosan választ kaphatnak kérdéseikre.

A záró konzultáción egy komplex feladat megoldásával erõsítjük meg a tanultakat, illetve itt biztosítunk konzultációt a vizsga elõtt.



AZ EGYES MODULOK RÖVID ISMERTETÉSE


1. Információ technológia

A modul áttekinti az információs rendszerekkel kapcsolatos alapfogalmakat, hangsúlyozva a technológiai elemeket. A modul megismerteti a hallgatót a rohamosan fejlõdõ számítástechnika eredményeivel, részletesen tárgyalja a számítógépes hálózatok kérdéseit - a helyi hálózatok problémájától az Interneten keresztül történõ adatszolgáltatásig. A modul bemutatja a térinformatikai rendszerek - egyik fontos alapját képezõ leíró adatok - kezelésére használható DBMS-eket, ezen túl az SQL használatát. A modul megvilágítja, hogy egy kifejlesztett térinformatikai rendszer milyen problémákkal néz szembe fejlesztése során. Végezetül áttekintést ad a számítástechnikai fejlõdés új, rohamosan fejlõdõ vonaláról, a hang, kép, animáció használatáról.

A tantárgy tartalma:

1.  Bevezetés az információ technológiába

2. Adatkommunikáció és hálózatok

3. A kliens/szerver architektúra

4. programozás alapelvei

5. Adatbázis-kezelõ rendszerek

6. Számítógépes grafika

7. Multimédia

A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:

A modul anyagának elsajátítása után a hallgató képes lesz a térinformatikai rendszerek mûködési elveinek komplex áttekintésére és hatékony használatára a különbözõ adatkommunikációs rendszerek felhasználásával.

2. Digitális adatgyûjtés

A modul célja:

Bemutatni a korszerû, digitális adatgyûjtési módszereket, megismertetni elõnyeiket, hátrányaikat, költségvonzatukat, minõségi jellemzõiket. Segíteni a hallgatókat a követelményekhez igazodó, “legjobb” adatgyûjtési módszer kiválasztásában átfogó képet nyújtva a hazai és a kapcsolódó nemzetközi tapasztalatok alapján.

A tantárgy tartalma:

1. A térbeli adatok természete és az adatok forrásai.

2. A digitális adatgyûjtés termékei

3. Referencia rendszerek

4. Földi felmérés és GPS

5. A digitális képfeldolgozás elemei

6. Fotogrammetria és távérzékelés

7. Mobil felmérõ rendszerek

8. Digitalizálás

9. Attribútum Adatok gyûjtése

10. Képinterpretáció és osztályozás

11. Digitális térbeli adatbázisok

12. Minõségbiztosítás

13. A digitális adatgyûjtési módszerek összehasonlítása

14. Esettanulmány

A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:

Képes a körülményekhez igazodó gazdaságos módszer kiválasztására, az adatgyûjtés megtervezésére és irányítására.

3. GIS elemei

A modul célja:

A GIS alapjainak és a térbeli adatkezelés kérdéseinek elsajátítása, a térbeli elemzési módszerek megismertetése. A leggyakoribb GIS szoftverek ismertetése. A GIS trendjeinek és tipikus alkalmazásainak bemutatása.

A modul tartalma:

Bevezetés

1.   Térbeli adatszerkezetek és adatstruktúrák

2.   Térbeli algoritmusok

3.   Térbeli elemzés

4.   Adatbázis menedzsment

5.   GIS alkalmazások

6.   Trendek a GIS-ben

A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:

képes lesz leírni a GIS alapelemeit és funkcióit, képes lesz végrehajtani a szokásos térbeli elemzõ mûveleteket az ArcView, IDRISI szoftver használatán keresztül.

4. Számítógépes térképészet

A tantárgy oktatásának célja:

Megfelelõ (output orientált) térképészeti alapismeretek biztosítása a GIS iránt érdeklõdõk számára.

A modul tartalma:

1. A térkép, mint grafikus nyelv

2. Vizualizáció

3. 3D adatok megjelenítése

4. Térképszerkesztés, design

5. Asztali térképszerkesztés

6. Output eszközök, térképkiadás

A modul anyagának elsajátítása után a hallgató képes lesz:

megérteni a térképkészítés folyamatát, a raszter és vektor alapú térképek különbözõ felhasználási lehetõségeit, elsajátítani a színek szerepét a megjelenítésben, megértve a különféle színmodellek használatát, képes lesz az asztali térképszerkesztés és a GIS alapú térképkészítés különbségeinek felismerésére, az anyagi lehetõségei és a várható felhasználói igények kielégítésének megfelelõ output eszközök alkalmazására térképei elkészítésénél, bemutatni az elsajátított ismereteket.

5. Adatintegráció és adatelemzés

A modul  oktatásának célja:

Rámutatni az eltérõ adatformák felhasználásának problémáira, bemutatni az adatcsere-szabványosításának szükségességét, megismertetni a nyitott rendszerek felhasználásának elõnyeit.

A tantárgy tartalma:

1.   Nyitott rendszerek, GIS

2.   Adatintegráció

3.   Osztott adatbázisok

4.   Metaadatbázis 

5.   Adatcsere

6.   Adatszolgáltatás

A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:

·         meg tudnak tervezni egy metaadatbázist,

·         eligazodnak az osztott adatbázisok felhasználásában,

·         képesek lesznek meghatározni a felhasznált adatok értékét.

6. Információs rendszer tervezés és megvalósítás

A tantárgy oktatásának célja:

Elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a rendszerben való gondolkodás kialakításában. Megismertetni a rendszerfejlesztést, mint speciális problémamegoldást. A módszeresség szükségességének jelentõségét beláttatni, különbözõ módszereket és módszertanokat bemutatni és alkalmazni.

A tantárgy tartalma:

1.   Az információs rendszer célja, döntés-elõkészítés

2.   Problémamegoldás, rendszerfejlesztés

3.   A rendszerfejlesztés szakaszai

4.   Fejlesztési módszertanok

5.   Projekt menedzsment módszerek

6.   Rendszer erõforrások elemzése

A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:

Elméleti és gyakorlati ismeretei alapján képes rendszerben gondolkodni. Ismeri a rendszerfejlesztést, mint speciális problémamegoldást. A módszeresség fontosságát látja, különbözõ módszereket és módszertanokat ismer és tud alkalmazni.

7. Térinformatikai menedzsment

 A tantárgy oktatásának célja:

Áttekintést adni az informatikai menedzsment és az adatminõség témakörében. Megvilágítani az informatika és a GIS szerepét, fontosságát a társadalomban. Bemutatni az elméleti hátteret és gyakorolni a megvalósítást.

A tantárgy tartalma:

Bevezetés

1.      Az információ technológia és a társadalom

2.      A GIS és a társadalom kapcsolata

3.      Adatpolitika és alkalmazása a GIS-ben

4.      Információtechnológia menedzsment

5.      Minõségbiztosítás

6.      Minõségbiztosítás a térinformatikában

A modul anyagának elsajátítása után a hallgató:

képes lesz leírni az információ technológia alapelemeit és funkcióit, képes lesz alkalmazni az adatmenedzsment és minõségbiztosítás fogásait saját munkaterületén.