Digital
Regia -(DR) - Székesfehérvár Intelligens Város programja
Sz.M.J.V. Önkormányzata 1997-ben indította el az intelligens város
programot.
I. Intelligens
város program szerepe, jelentősége
Egy intelligens
város programnak rendkívül nagy szerepe van egy XXI.századi város arculatának
kialakításában, továbbá abban is, hogy
a város polgárai, valamint a vele kapcsolatban lévő partnerek közül minél
többen ismerjék és formálják ezt az arculatot, továbbá megismertessék a
kívülállókkal ezt a közösen kialakított arculatot.
Az intelligens
város program az amely megalapozhatja, ill. elősegítheti az információs, tudás
alapú társadalom kialakítását.
Mire alapozva
indult el az intelligens város program?
Az elindításhoz
Székesfehérvárnak rendkívül jó
adottságai voltak:
ˇ
az országos átlagot messze felülmúló információs és kommunikáció
technológiai infrastrukturális adottságok
ˇ
nemzetközi informatikai, elektronikai, kommunikációs technikával
foglalkozó cégek itt léte, beruházásainak hasznosítása
ˇ
országos átlagot meghaladó számítástechnikai szaktudás, kultúra
ˇ
informatikai és számítástechnikai képzésben elért eredményei
I.1. Mi a Digital
Regia?
A DR fantázia
névvel ellátott program, célja: az intelligens város megvalósítása. A városunk akkor válik Intelligens Várossá, ha felhasználjuk az
információ és kommunikációs technológiát a vállalatoknak és a háztartásoknak
nyújtott szolgáltatásainkban.
a.) Műszaki fejlődés szempontjából:
Sz.f.vár speciális adottságaira és igényeire tervezett információs
és kommunikációs technológiai program, melynek eredményeként létrejön a városi
infrastruktúra (speciális technikai eszközök és kutatás fejlesztési eredmények
felhasználásával).
b.) Társadalmi viszonyok fejlődése szempontjából:
ˇ
A település fejlődésében korszakos jelentőséggel bíró, az
állampolgárok élet és munkakörülményeinek javulását elősegítő program
ˇ
Településmenedzsment elengedhetetlen eszköze
ˇ
Kapcsolattartás és információcsere XXI.sz-i modellje
ˇ
Gazdasági élet
vetületéből: a város gazdasági fejlődésének egyik alappillére, mely verseny helyzetet teremt (a városon
belül a DR megvalósításában közreműködők között, települések között , országos
szinten a infrastruktúra kiépítésben résztvevők között, hosszú távú pénzügyi és tőke befektetést
jelent, melynek megtérülése szakmai becslések szerint 5-10 évet is felölelhet.
I.2. Mire tudjuk használni a DR-t a XXI.sz. elején?
Ha a program a megvalósítás során eljut addig, hogy kiépült
a városi informatikai rendszer, akkor a
város társadalmi élete, berendezkedése megváltozik.
A városban lakó polgárok szempontjából:
n
otthonról intézhetik
hivatalos ügyeik jelentős részét (pl. polgármesteri hivatal, TB, APEH,
földhivatal, közüzemi szolgáltatók stb) (e-
közigazgatás)
n bankszámláról
pénzügyi műveleteket bonyolíthatnak (e-banking)
n kereskedelemi
vállalkozások részére megrendeléseket adhatnak (e- bussiness)
n
otthonról dolgozhatnak ha úgy
tartja kedvük, vagy ha rákényszerülnek (pl. mozgáskorlátozottak)
n
oktatási programokban
vehetnek részt (e-learning)
n olyan könyvtári,
levéltári és egyéb szolgáltatásokat érhetnek el otthonról, amelyekhez korábban
csak több kulturális intézmény meglátogatásával, hosszú idő alatt juthattak
hozzá.
n
tájékozódhatnak szűkebb és
tágabb környezetükben zajló eseményekről, információs igényeiknek megfelelő
információhoz juthatnak, kommunikálhatnak korlátozások nélkül, különféle
szolgáltatásokat vehetnek igénybe,
n
beleszólhatnak a közügyekbe,
közhivataloknak kérdéseket intézhetnek (fontos, hogy választ is kapjanak) (on-line demokrácia)
A város gazdaságát formáló vállalkozások, befektetők
szempontjából:
ˇ
alkalmas környezetet tudjon
kialakítani a vállalkozások életterének és jövőjének alakításához,
ˇ
fogadja be a vállalkozások kezdeményezéseit, támogatásait
ˇ
a város életéről,
folyamatairól, terveiről folyamatosan tájékozódjon, aktuális információkhoz
jusson
ˇ
nyújtson lehetőséget (ha
szándékéban áll a gazdasági élet szereplőjének) az információs bázis
létrehozására, fenntartásában való közreműködésre
ˇ
üzleti tevékenységét közvetlen és közvetett eszközökkel támogassa
I.3. Intelligens város program megvalósításához kapcsolódó
iránymutatások
a.) Az információs társadalom
kiépítését együttes erővel a partnerség elvének betartásával kell létrehoznunk:
A koncepció kidolgozásában. a program elkészítésében és a
végrehajtás minden fázisában be kell vonni minden érdekelt felet - országos,
regionális és helyi szervezeteket, vállalkozásokat.
b.) A résztvevőknek a jogok és kötelezettségek
egyensúlyának megtartásával kell közreműködniük:
A résztvevőknek a DR által nyújtott előnyök, lehetőségek
kihasználásán felül kötelezettségeket kell vállalniuk arra vonatkozóan, hogy a
DR követelményeinek megfelelően felkészül az információ forgalom kezelésére,
saját ügymenetét a követelmények szerint alakítja át, az adataikat folyamatosan
aktualizálja, a megvalósításban aktívan közreműködik.
c.) A résztvevőknek az intézményi
működés nyitottságát biztosítaniuk kell:
Mindazoknak, akik az adatokat, információkat nyújtják, a
dokumentációk közérthetőségére, a nyilvánosságra hozható adatok előállítására
nagy hangsúlyt kell fektetni. Külön figyelmet kell szentelni a külvilág felöl
érkező jelzésekre, azokra reagálni
kell, kezelni kell őket. A közéleti információknál súlyponti kérdés ez.
d.) A megvalósításban a
bővíthetőség stratégiáját kell alkalmazni:
Az igények és forgalom növekedés ütemének megfelelő rendszer
kiépítése (eszköz bővítések, tartalom bővítések) a kutatás fejlesztési
ismeretek, a minőségbiztosítás, a szabványok, biztonsági eljárások folyamatos
alkalmazásával, az anyagi és szellemi kapacitások által nyújtott kereteken
belül.
A megvalósítás és bővítés stratégiájánál figyelembe kell venni a
szabályozási környezet változását.
e.) A DR rendszerben történő integrálódás elve:
- felhasználói oldalról - mindenki
részére biztosítani kell a rendszer elérhetőségét, folyamatosan kell azokat a
feltételeke majd megteremteni, hogy a város polgárait a rendszerbe
beintegrálhatók legyenek,
- szolgáltatói oldalról a bővítési
stratégia által meghatározott ütemben a szolgáltatók adatbázisainak és
szolgáltatásainak bekapcsolása,
- fejlesztési oldalról az anyagi és
szellemi erőforrások és kapacitások fokozatos feltárása, a lehetőségek
függvényében a befektetések bekapcsolása a rendszerbe
II. Az önkormányzat szerepe az intelligens város program
megvalósításban
II. 1.
Kezdeményező, integráló és vezető szerep
Az önkormányzat
készíti elő a program fejlesztési terveit és megvalósítási programját.
A
megvalósításban aktívan közreműködni kívánókkal tárgyalásokat folytat,
tevékenységüket koordinálja, a program működési feltételeinek, szervezeti
kereteinek kidolgozása, a fejlesztések koordinálása, s a rendszer működtetése,
a pénzügyi lehetőségeinek függvényében a program pénzügyi támogatása, központi
források, támogatások bevonásának kezdeményezése, pályázatokon való részvétel
stb. A mindenképp számít a megvalósításban érdekelt felek támogatásaira,
közreműködésére.
II.2.
Önkormányzat tartalomszolgáltató szerepe:
A nyilvánosság és nyitottság elvének betartásával
n E-közigazgatás
követelményeinek való megfelelés
n On-line
demokrácia megteremtése
n polgárok számára
értékes önkormányzati információk biztosítása
n térségre
vonatkozó turisztikai, kulturális információ biztosítása
n településre
vonatkozó üzleti információ biztosítása
n településre
vonatkozó közlekedési információk biztosítása ..........stb.
Az
e-közigazgatáshoz legjobban illeszkedő alkalmazás a térinformatika, mely intelligens város programba történő
beintegrálásával:
a.) A műszaki nyilvántartásokra alapuló információk publikálására
ad lehetőséget pl.
Település üzemeltetéssel összefüggő információk
Környezetvédelemmel kapcsolatos publikációk
Településrendezési tervek
Település fejlesztési koncepciók stb.
Mi kell ehhez?
Tervek térinformatikai alapokra való helyezése, digitális formában
való tárolása, az övezetekhez, szabályozási terv egységekhez részletes
leírások, táblázatos adatok, fényképek, multimédiák, adatbázisok
kapcsolódhatnak. A térinformatika alkalmazásával könnyebbé válik a
megtekinthetőség, információk térképre történő ráhelyezése. Az önkormányzat a térinformatikai
alkalmazások fontossági sorrendje és anyagi helyzete függvényében fokozatosan
építi fel a térinformatikai rendszerét. Ezért is szeretjük előnybe részesíteni
a moduláris felépítésű rendszereket.
b.) Az on-line
demokrácia kiszélesítésére ad lehetőséget - publikus információk
megjelenítésére építkezve fórum rendszer működtetése, a fejlesztési döntések
megalapozásához szükséges On-line úton a lakossági vélemények,
javaslatok begyűjtése.
II.3.
Önkormányzat közszolgáltatási tevékenységébe az Internet/Intranet alkalmazás
elterjedése, információs bázisának integrálása a DR-be
Kulturális
közszolgáltatás, településfejlesztés, üzemeltetés, Oktatás, Turizmus.......stb.
területén
II.4. Példa:
Városfejlesztési és városüzemeltetés, településrendezés közszolgáltatatási
tevékenység esetében a térinformatikai alkalmazás fejlesztése a városigazgatás
rendszerében
A város innovációs
stratégiájában beilleszkedő Virtuális Városfejlesztési Információs
felület kialakítása térinformatika alkalmazások felhasználásával a
közigazgatásban, a közreműködő társszerveztek (földhivatal, közüzemi cégek stb)
információs rendszerének integrálásával ügyfélszolgálati rendszer
korszerűsítése, Internet/Intranet alapú rendszer kialakítása.
Ez egy komplex
korszerűsítési program, mely a műszaki fejlesztési munkát, a jogi háttér
biztosítását és a működési feltételek újragondolását is felöleli.
Fő feladatok:
ˇ
rendszer megvalósítására fejlesztési terv
készítése (vizsgálat, tanulmány, rendszerterv készítése)
ˇ
érdekelt szervezetekkel az adatforgalom
szabályainak szerződés keretében történő
rögzítése
ˇ
Az önkormányzati térinformatikai adatbázis- és
adatkapcsolatok vizsgálata intranetes és internetes publikációs és
kommunikációs felület kialakítása szempontjából
ˇ
Intranet alapú térinformatikai adatbázis WEB-re
helyezési lehetőségének vizsgálata
ˇ
WEB alapú önkormányzati térinformatikai rendszer
távoli menedzselésének megoldása
ˇ
kommunikációs csatornák kiépítése, kapcsolódási
pontok meghatározása, szabványos
felületek kialakítása
ˇ
egységes adatforgalom szoftver és hadver
feltételeinek megvalósítása
ˇ
adatellenőrzés és adatvédelem feltételeinek biztosítása, adatbázis archiválási
technológiák alkalmazása
ˇ
Internet-en keresztüli hozzáférési lehetőségek
és publikációs rendszer üzem behelyezése (adattartalom helyességének és
teljességének függvényében folyamatosan megvalósuló fázis)
ˇ
Rendszer Intranet-es felhasználóinak képzése
(Web felületi térinformatikai képzéssel)
III. Digital Regia
továbbvitelének rövid és középtávú programtervezete
1.
A
program szervezeti kereteinek kialakítása:
2.
1
éves programtervezet
Tartalomszolgáltatás bővítés:
a.) Önkormányzati információs rendszerbővítés, társadalmi vita
kiterjesztésére: közgyűlési anyagok előzetes vita fóruma, levelező rendszer
működtetése, önkormányzati rendeletek megjelenítése Az
elektronikus irat hivatalos dokumentumnak történő elfogadásának törvényi szabályozását követően a
közigazgatási ügyintézést hatékonyan elősegítő virtuális ügyfélszolgálat
kiépítésére. Mindaddig közigazgatási adatok kezelését tájékoztató és
kommunikáció szintjén lehet kiépíteni.
b.) On-line elektronikus piactér indítása összekapcsolva az On-line reklám
szolgáltatás hirdetési felületével
c.) Elektronikus távoktatás
d.)
idegen
nyelvű WEB oldalak készítése
e.)
Térinformatikai
alkalmazás bevezetésének elindítása a városfejlesztés és üzemeltetés munkájának
támogatására, Virtuális
ügyfélszolgálati rendszer kiépítése az ügyfelek részére, Intranet/Internet-es térinformatikán
alapuló információk publikálása
Infrastruktúra
fejlesztés:
-
DR
működtetés eszközrendszerének bővítése
-
Partnerek,
lakosság hozzáférésének bővítése cél: 1 éven belül kb. 1500-2000 felhasználója
legyen a rendszernek (Ehhez kedvezményes hozzáférési lehetőségek kialakítása-
banki, önkormányzati, számítástechnikai és Internet-szolgáltatók közös akciója
keretében)
3. Az önkormányzat stratégiai
céljai a DR-ben az elkövetkező 5 évre vonatkozóan:
Tartalomszolgáltatás
bővítés:
-
Közhivatali
városi információs rendszer kiépítése a városi közigazgatási intézmények
bevonásával
-
Városgazdálkodási
rendszer (áru és szolgáltatás beszerzési logisztikai rendszer) bevezetése
nemzetközi konzorcium keretén belül az önkormányzat intézmény rendszerében,
későbbiekben térségi alkalmazás is
lehetséges
-
Gazdasági
élet szereplőinek bevonása a kamarák támogatásával, segítségével, ill,
városmarketing munka eredményeként (tevékenységi körönként a város
vállalkozásinak Web-lapjainak csoportosítása, reklámok, On-line kereskedelmi rendszerek kialakítása
a városban lévő vállalkozások (áruházláncok, bevásárló centerek)
közreműködésével
-
Közüzemi
vállalatok tekintetében az ügyfélszolgálati rendszerek kialakításnak a
szorgalmazása, adatbázisok megteremtése, egységes központosított
közműnyilvántartás megteremtése esetén (térinformatikai alkalmazás)
ügyfélkiszolgálás feltételeinek megteremtése
-
Városi,
regionális munkaerő közvetítés programjának kialakítása a városban ill.
térségben működő multinacionális cégek, befektetők segítségével, ill.
közreműködésével
-
A
szabadidős program (kiemelten a sport és kulturális) ajánlatok adatbázisának
kiterjesztése
-
Távmunka
végzés feltételeinek kialakítása
Infrastruktúra fejlesztése:
-
DR
eszközparkjának bővítése a tartalomszolgáltatás és ügyfélkör bővítés
függvényében (itt szóba kerülhet min. 5 nyilvános terminál kihelyezése a város
nagyobb forgalmú helyein, továbbá Internet kávéház létrehozása)
-
5.
Évvégére 8-10 e. felhasználója (háztartás szám) legyen a rendszernek (főként
számítógépes hozzáféréssel)
-
5.
évvégén kb. 100 vállalkozás legyen a DR rendszer partnere
-
E
célok eléréséhez szükséges megteremteni azokat a pénzügyi feltételeket, ill.
megkeresni azokat finanszírozási technikákat, amelyek biztosítsák a város
állampolgárai részére az Internet-hez, ill. DR-hez való hozzáférés kedvezményes
feltételeit, továbbá súlyponti kérdés megoldása: a jelenlegi infrastruktúra
üzemeltetése sokba kerül, fontos és kardinális kérdés a gazdaságos és
korlátozás mentes hálózati rendszer megteremtése.
Galambosné Aradi Mária
Digital Regia Programfelelős
22-537-137
galaarad@mail.fehervar.hu