Az EU csatlakozáshoz szükséges földügyi információk rendelkezésre állásának biztosítása

 

Dr. Niklasz  László

 

Bevezetés

Ami az EU-hoz való csatlakozásunk vonatkozásában a földügyi-térképészeti szakterület alapfeladatait illeti, az ellátásukhoz szükséges EU harmonizált fejlesztések az Európai Bizottság Phare programja következetes támogatásával a rendszerváltást követően haladéktalanul megindultak. Ezeket a feladatokat a Földügyi és Térképészeti Főosztály “A földügyi igazgatás korszerűsítésének stratégiája” című anyagba foglalta össze, amelyet a minisztérium vezetése 1996-ban elfogadott. A közel 10 éves korszerűsítési program végrehajtásával 2002-ben, a csatlakozás korábban tervezett időpontjában európai mércével is magas szintű, hatékony ingatlan-nyilvántartás és a kor követelményeihez igazodó, integrált földhivatali szolgáltatás áll majd az ügyfelek, mindenekelőtt az állampolgárok, intézmények és más piaci szereplők rendelkezésére, bár a térképi alapok teljes körű korszerűsítésének befejezése még további éveket igényel.

 

Az alapfeladatokon túlmutató, a csatlakozás előkészítését előmozdító és a várható agráralkalmazások igényeit figyelembevevő szolgáltatásfejlesztés szükségességét és fő irányait a földügyi-térképészeti szakterület már 1994-ben felismerte és azóta következetesen rendre megfogalmazta és jelezte a felső vezetés számára. Az EU harmonizációs keretekből ezen agráralkalmazási feladatokra  az elmúlt években az igényelt pénzeszközöknek azonban csak csekély hányada állt rendelkezésre, ezért egyes feladatok megvalósításánál az idő tényezőt – az idő szorítását - is figyelembe kell venni.

 

Az ANP (Közösségi Vívmányok Átvételét Szolgáló Nemzeti Program) és a párhuzamosan futó Gazdaságfejlesztési program szakterületi feladatainak tervezését a földügyi szakigazgatás 1998-ban kezdte meg, és a stratégiai megközelítés alapja - a szakágazat szolgáltató jellegének megfelelően - az alkalmazás-orientált feladatok  összhangjának biztosítása az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszert (IIER) támogató földrészlet mélységű információs rendszer (Parcella) kialakításával. A felhasználási igény szabta fejlesztés természetesen a folyamatban lévő, illetve kezdés előtt álló földhivatali információ-technológia fejlesztési projektekre (TAKAROS, TAKARNET, META, földhasználati nyilvántartás) támaszkodik, de figyelembe veszi a szakágazat és a nemzeti térinformatikai infrastruktúra kiemelt programjainak (így a Nemzeti Kataszteri Program, Közigazgatási Határadatbázis Szolgáltatás, Magyar Topográfiai Program) mindenkori állását is.

 

Az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszer létrehozása magasszintű koordinációt feltételez az FVM különböző szervezeti egységei és háttérintézményei között, úgy mint Agrárintervenciós Központ, Agrárrendtartási Hivatal, megyei FM hivatalok, valamint a földügyi szakigazgatás  intézményhálózata. A földügyi és térképészeti adatok az integrált információs rendszer nélkülözhetetlen elemei. Az előadás az   EU harmonizációs feladatokon keresztül ezeknek az adatoknak, információknak a rendelkezésre állását tekinti át.

 

Felszínborítás adatok előállítása és rendelkezésre állása, az EUROSTAT igényeinek figyelembe vételével

Az EU standard 1:100 000-es léptékű CORINE felszínborítási adatbázis (CLC100) az ország egész területére rendelkezésre áll a FÖMI-ben. Részletessége 25 ha, és 27 kategóriát tartalmaz öt csoportban, ezek: (1) mesterséges felszínek, (2) mezőgazdasági területek, (3) erdők és természetközeli területek, (4) vizenyős területek és (5) vizek. Alkalmas a régiók felszínborításának áttekintő jellemzésére. A csatlakozáshoz és azt követően azonban részletesebb adatokra is szükség van, ezért a következők vannak folyamatban:

·        Felszínborítási adatbázis készítése 1:50 000 méretarányban SPOT 4 műholdfelvételek és kiegészítő információ források együttes interpretációjával, kibővített CORINE nómenklatúra szerint. Ez az adatbázis mind geometriailag, mind tematikus téren sokkal részletesebb a CLC100-nál, és az 1998/99-es állapotot rögzíti. Részletessége 4 ha (állóvizekre 1ha) és mintegy 80 kategóriát tartalmaz. A CLC50 alkalmas a kistérségek felszínborításának kvantitatív jellemzésére. A jelenleg rendelkezésre álló pénzforrás az ország területének mintegy egynegyedére - 50 db. 1:50 000-es térképszelvény - teszi lehetővé az adatbázis elkészítését.

·        A közigazgatási határadatbázis NUTS1, NUTS3 és NUTS5 szintjeinek kiépítése, valamint a KSH-val egyeztetetten a kistérségi- és régióhatárok adatbázisba vitele és változásvezetésének kidolgozása.

 

Digitális térképi adatállományok mérőkamarás légifényképezésen alapuló előállítása, az IIER követelményeinek figyelembevételével

Mint ismeretes a hagyományos 1:10 000-es papírtérképek előállítására vonatkozó topográfiai felmérés az egész országra vonatkozóan befejeződött, ugyanakkor a papír térképek készenléti állapota 86%-os. A teljes térképállomány átalakítása digitális(raszter) formába megtörtént. Az IIER és vidékfejlesztési feladatok kiszolgálásához azonban vektorizált formában is szükség van ezekre a térképekre. A feladat ennek előkészítése és megvalósítása, a következők szerint:

·        Javaslat készítés - az ANP feladatokhoz kapcsolódva - az 1:10 000 ma.-ú topográfiai térképek digitális átalakítására, az egész országra kiterjedően.

·        A Magyar Topográfiai Program(MTP) és a vonatkozó szabványok figyelembevételével  az IIER számára  szükséges termék(ek) specifikálása.

·        A meglévő, analóg  1:10 000 ma.-ú topográfiai szelvények domborzati adatai minőségének vizsgálata, digitális domborzatmodell előállítása céljából, és az IIER igényeit kielégítő termék specifikálása.

·        Magyarország teljes területére nagyfelbontású digitális domborzatmodell (DDM) előállítása. A modell horizontális pontossága az 1:10 000-es ma.-ú térképeknek megfelelő, magassági felbontása ±0.5m és 1.0m között változik, a földrajzi hely függvényében, azaz minden 5x5m-es terület magassági értékeit ilyen pontossággal tartalmazza. A domborzatmodell készítését a FÖMI végzi, és ez év közepére az ország területének harmadára fog rendelkezésre állni.

·        A fenti célok megvalósításához Magyarország teljes területének mérőkamarás légifényképezése. A légifelvételezésre a FÖMI irányításával az év első felében sor kerül. A kampány során mérőkamarával készített, nagy pontosságú, nagyfelbontású, színes fényképek, amelyek méretaránya 1:30 000, kerülnek előállításra. További feldolgozásukkor minden második felvétel szkennelve, digitális formában is rögzítésre kerül. Az alapanyagból digitális fotogrammetriai eljárással többek között 1:10 000-es méretarányú, 1x1 m-es felbontású, színes, digitális ortofotók készítésére kerül sor. A térképi koordinátarendszerbe illesztett ortofotók felhasználásával mód nyílik a mezőgazdasági területek állapotfelvételezésére, művelési ág, művelési szerkezet meghatározására stb. Alkalmas továbbá talajeróziós vizsgálatokra, belvízkár felmérésre stb.

 

EU harmonikus agrártámogatási rendszerhez kapcsolódó irányítás és ellenőrzés távérzékelésen alapuló adatgyűjtési alrendszerének kialakítása

A jelenlegi, történelmi vetésszerkezetet figyelembe véve a szántóföldi növénytermesztéssel kapcsolatos EU kompenzációs támogatás a csatlakozás után évente mintegy 170 milliárd Ft-ra tehető. Már a most alkalmazott földalapú támogatások során kiépítendő az ellenőrzés hatékony modellje. A vonatkozó EU rendeletek (3508/92ET, 165/94 ET) szerint a feladat végrehajtására távérzékelési eszközöket kell használni. A hibás, torzított bevallások, vagy csalások esetén az EU retorziója szigorú és súlyos (3887/EB), ezért megbízható adatszolgáltatásra van szükség az ellenőrzéshez. Ennek megalapozásához a következőkre kerül sor:

·      Az Országos Szántóföldi Növénymonitoring és Termésbecslés (NÖVMON) kapcsolatának kidolgozása a gazdák, gazdaságok  agrártámogatási igényét kezelő szervezetekkel, pl. megyei FM hivatalok.

·      A hatékony ellenőrzés teljes folyamatának és műszaki megoldásának kialakítása, a földügyi információk szolgáltatása szemszögéből.

·      Két eltérő adottságú, országosan reprezentatív mintaterületen a folyamat bemutatása.

 

Földalapú agrártámogatás földhasználatra vonatkozó adatainak biztosítása

Földalapú támogatásra az EU-ban nem csak a földterület tulajdonosa, hanem használója (bérlője) is pályázhat. Az ingatlan-nyilvántartásban a bérleti jogviszony nincs bejegyezve, ezért ennek regisztrálásáról intézkedni kellett. A földhasználati nyilvántartás bevezetésére 2000. január 1-től került sor. A földhasználatot visszamenőleg március 31-ig lehet regisztráltatni, ezután már csak az új bérleti szerződések legalizálhatók. A regisztráció a földalapú agrártámogatás megszerzésének alapfeltétele. A földhasználati nyilvántartás adatait a földhivatalok vezetik, számítógépes rendszerben. Ez az informatikai infrastruktúra lehetővé teszi a késöbbiekben a korszerű adatszolgáltatást az IIER felé. Ehhez az adatok digitális formában való rendelkezésre állása 2000 második felétől biztosított.

 

Felkészülés EU harmonikus szőlő- és gyümölcskataszter felállításának adatellátására

A felkészülés a következőket foglalja magába:

·        Pilot projektként 13+7 db. településre vonatkozóan az FVM Mezőgazdasági és Vízgazdálkodási Főosztály igényei szerinti földhivatali adatszolgáltatás megvalósítása, a FÖMI értéknövelő termékelőállítói közreműködésével.

·        A feladatnak megfelelő adatlekérdező szoftver készítése a TAKAROS rendszerhez. A földhivatali futtatások eredményeinek adatrendezése és továbbítása az FVM részére a TAKARNET hálózaton keresztül.

 

Földrészlet mélységű információs rendszer (PARCELLA) kialakítása, többcélú hasznosíthatóság figyelembe vételével

Olyan többcélú, földrészlet mélységű információs rendszer megtervezése, amely alkalmazás orientált szolgáltatásaival egyaránt alkalmas az EU harmonikus erdészeti, növény- és állategészségügyi, agrárkörnyezet-gazdálkodási, statisztikai, vidékfejlesztési,  bel- és  árvízvédelmi feladatok támogatására, a földhivatali IT infrastruktúrára építve.

 

Az információs rendszer térképi alapadatigénye első lépésben a földmérési alaptérképek digitális átalakításával - raszteres formába -  kerül kielégítésre. A rasztertérképek egységesen EOV rendszerben kerülnek előállításra. A feladat végrehajtása - kistérségeket magukba foglaló - pilot projekttel indul. A feladatnak a teljes térképállományra kiterjedő végrehajtását az NKP Kht. irányítja, 2002-es határidővel. A késöbbiekben - második lépésben - a raszteradatokat a folyamatosan létrejövő vektoradatok váltják ki.