DISTANCE LEARNING IN GIS TÁVOKTATÁS A
TÉRINFORMATIKÁBAN |
|
A DLG projekt
a Fõiskola térinformatikai szakmérnöki tanfolyamának korszerûbb,
távoktatási formában való továbbfejlesztése. A projekt Phare támogatással
indult HU-94.05 „ Az oktatás és a Gazdaság
Kapcsolatainak Erõsítése” címmel
az Európai Unió Phare Programjának
részprogramjaként. A projektet a székesfehérvári Földmérési és
Földrendezõi Fõiskolai
Kar koordinálja.
A Phare Program az
Európai Unió egyik kezdeményezése,
amely támogatja a nemzetek szélesebb demokratikus családjának létrejöttét egy
virágzó és stabil Európában. A Program célja, hogy segítse a közép- és
kelet-európai országokat egy majdani Európai Unió-béli tagságon keresztül az
európai fejlõdés fõ áramlataihoz való újracsatlakozásban. A
HU-94. 05-ös program az „ Oktatás és a
Gazdaság Kapcsolatainak Erõsítése” címmel a magyar oktatási vezetés
által országos prioritásként meghatározott célkitûzéseket figyelembe véve
jött létre. Olyan oktatási, képzési és
struktúraváltási projekteket támogat, amelyek elõsegítik, hogy a képzés
a gazdasági élet kihívásaira rugalmasabban
tudjon reagálni.
A DLG projekt célja a Fõiskola
térinformatikai szakmérnöki tanfolyamának korszerûsítése,
egy professzionális térinformatikai
távoktatási program kidolgozása, amely áttekinti a térinformatika komplex
témakörét, de alapvetõen az adatgyûjtésre fordítja a fõ
hangsúlyt. A program 7 modulból áll, valamennyi modul távoktatáson alapul.
Egyfajta rugalmas,
nyitott oktatási forma, ahol a hallgatók otthon önállóan, a saját képességeik
és idõbeosztásuk szerint sajátíthatják el az ismereteket, a rendelkezésükre
bocsátott részletes távoktató tananyag segítségével. A távtanulás nagy elõnye,
hogy elvégezhetõ a napi munkavégzés mellett is. Elõnye a
jelenlegi levelezõ képzéssel szemben az, hogy a tananyagok
módszertanilag alaposabbak. A hallgatók modulonként mindössze egyszer vesznek
részt intenzív tanfolyamon a fõiskolán, de sokrétû konzultációs
lehetõséget biztosítunk számukra.
|
A hallgatók felé a
DLG nyitott és rugalmas. Nyitott, mert nem elôfeltétel a felsôfokú végzettség.
Rugalmas, mert különbözô módon végezhetik el a tanfolyam moduljait. Lehetôség
van arra, hogy csupán egyetlen modult válasszanak. Az is elképzelhetô, hogy 3 -
4 modult vegyenek fel egy adott szakterület feladatai jobb elvégzésének céljából.
Okleveles hallgatóink szakmérnöki – második – diplomát szerezhetnek.
Az oktatás moduljait
az FFFK az ITC-vel szoros együttmûködésben alakítja ki. Az ITC
(International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences) világszerte
elismert központ és fejlesztõ hely a légi felmérések és a
térinformatikai fejlesztések területén. A két intézmény mintegy négy éve áll
egymással közvetlen kapcsolatban.
Az FFFK az ITC által kidolgozott
szakmérnöki képzést figyelembevételével, az onnan minden modulkoordinátor mellé
kijelölt konzulensekkel szorosan együttmûködve dolgozza ki tananyagát.
Felállításra került egy Tanácsadó Testület, amely irányítja és figyelemmel
kíséri a DLG oktatási anyag létrehozását.
1997 márciusában egy
próbatanfolyam indult, a továbbiakban minden év szeptemberében indítunk évfolyamokat.
Jelentkezni a Fõiskolán lehet. Egy modul ára 35000 Ft, az államvizsga
díja 10000 Ft.
A képzés 3
féléves. Félévenként 2 illetve 3 modult sajátítanak el a hallgatók.
Az oktatás idõterve modulonként:
bevezetõ
konzultáció 1 nap
középsõ konzultáció 2 nap
150 óra egyéni feldolgozás
záró konzultáció
A félév
vizsgával zárul.
Órarendi ill.
„otthoni” terhelés aránya:
Az
oktatás jellegébõl adódóan a rövid bevezetõ után a hallgatók
egyénileg dolgozzák fel az anyagot. A felkészülési idõszakban telefonos
és számítógépi hálózatos kapcsolat áll rendelkezésükre, mely módon folyamatosan
választ kaphatnak kérdéseikre.
A
záró konzultáción egy komplex feladat megoldásával erõsítjük meg a tanultakat,
illetve itt biztosítunk konzultációt a vizsga elõtt.
AZ EGYES MODULOK RÖVID ISMERTETÉSE
1.
Információ technológia
A
modul áttekinti az információs rendszerekkel kapcsolatos alapfogalmakat, hangsúlyozva
a technológiai elemeket. A modul megismerteti a hallgatót a rohamosan
fejlõdõ számítástechnika eredményeivel, részletesen tárgyalja a
számítógépes hálózatok kérdéseit - a helyi hálózatok problémájától az Interneten
keresztül történõ adatszolgáltatásig. A modul bemutatja a
térinformatikai rendszerek - egyik fontos alapját képezõ leíró adatok -
kezelésére használható DBMS-eket, ezen túl az SQL használatát. A modul
megvilágítja, hogy egy kifejlesztett térinformatikai rendszer milyen
problémákkal néz szembe fejlesztése során. Végezetül áttekintést ad a
számítástechnikai fejlõdés új, rohamosan fejlõdõ
vonaláról, a hang, kép, animáció használatáról.
A tantárgy tartalma:
1.
Bevezetés az információ technológiába
2. Adatkommunikáció és hálózatok
3. A kliens/szerver architektúra
4. programozás alapelvei
5. Adatbázis-kezelõ rendszerek
6. Számítógépes grafika
7. Multimédia
A modul anyagának elsajátítása után a
hallgató:
A modul
anyagának elsajátítása után a hallgató képes lesz a térinformatikai rendszerek
mûködési elveinek komplex áttekintésére és hatékony használatára a
különbözõ adatkommunikációs rendszerek felhasználásával.
2. Digitális
adatgyûjtés
A modul célja:
Bemutatni
a korszerû, digitális adatgyûjtési módszereket, megismertetni
elõnyeiket, hátrányaikat, költségvonzatukat, minõségi jellemzõiket.
Segíteni a hallgatókat a követelményekhez igazodó, “legjobb” adatgyûjtési
módszer kiválasztásában átfogó képet nyújtva a hazai és a kapcsolódó nemzetközi
tapasztalatok alapján.
A tantárgy tartalma:
1.
A térbeli adatok természete és az adatok forrásai.
2.
A digitális adatgyûjtés termékei
3.
Referencia rendszerek
4.
Földi felmérés és GPS
5.
A digitális képfeldolgozás elemei
6.
Fotogrammetria és távérzékelés
7.
Mobil felmérõ rendszerek
8.
Digitalizálás
9.
Attribútum Adatok gyûjtése
10.
Képinterpretáció és osztályozás
11.
Digitális térbeli adatbázisok
12.
Minõségbiztosítás
13.
A digitális adatgyûjtési módszerek összehasonlítása
14.
Esettanulmány
A
modul anyagának elsajátítása után a hallgató:
Képes
a körülményekhez igazodó gazdaságos módszer kiválasztására, az
adatgyûjtés megtervezésére és irányítására.
3. GIS elemei
A
modul célja:
A
GIS alapjainak és a térbeli adatkezelés kérdéseinek elsajátítása, a térbeli
elemzési módszerek megismertetése. A leggyakoribb GIS szoftverek ismertetése. A
GIS trendjeinek és tipikus alkalmazásainak bemutatása.
A modul tartalma:
Bevezetés
1. Térbeli
adatszerkezetek és adatstruktúrák
2. Térbeli
algoritmusok
3. Térbeli
elemzés
4. Adatbázis
menedzsment
5. GIS
alkalmazások
6. Trendek
a GIS-ben
A
modul anyagának elsajátítása után a hallgató:
képes
lesz leírni a GIS alapelemeit és funkcióit, képes lesz végrehajtani a szokásos
térbeli elemzõ mûveleteket az ArcView, IDRISI szoftver használatán
keresztül.
4. Számítógépes
térképészet
A tantárgy oktatásának célja:
Megfelelõ
(output orientált) térképészeti alapismeretek biztosítása a GIS iránt érdeklõdõk
számára.
A modul tartalma:
1. A térkép,
mint grafikus nyelv
2.
Vizualizáció
3. 3D adatok
megjelenítése
4.
Térképszerkesztés, design
5. Asztali
térképszerkesztés
6. Output
eszközök, térképkiadás
A modul anyagának elsajátítása után a
hallgató képes lesz:
megérteni
a térképkészítés folyamatát, a raszter és vektor alapú térképek
különbözõ felhasználási lehetõségeit, elsajátítani a színek
szerepét a megjelenítésben, megértve a különféle színmodellek használatát,
képes lesz az asztali térképszerkesztés és a GIS alapú térképkészítés különbségeinek
felismerésére, az anyagi lehetõségei és a várható felhasználói igények
kielégítésének megfelelõ output eszközök alkalmazására térképei
elkészítésénél, bemutatni az elsajátított ismereteket.
5. Adatintegráció
és adatelemzés
A modul oktatásának célja:
Rámutatni
az eltérõ adatformák felhasználásának problémáira, bemutatni az adatcsere-szabványosításának
szükségességét, megismertetni a nyitott rendszerek felhasználásának
elõnyeit.
A tantárgy tartalma:
1. Nyitott
rendszerek, GIS
2. Adatintegráció
3. Osztott
adatbázisok
4. Metaadatbázis
5. Adatcsere
6. Adatszolgáltatás
A modul anyagának elsajátítása után a
hallgató:
·
meg tudnak tervezni egy metaadatbázist,
·
eligazodnak az osztott adatbázisok felhasználásában,
·
képesek lesznek meghatározni a felhasznált
adatok értékét.
6. Információs
rendszer tervezés és megvalósítás
A tantárgy oktatásának célja:
Elméleti
és gyakorlati ismeretek nyújtása a rendszerben való gondolkodás kialakításában.
Megismertetni a rendszerfejlesztést, mint speciális problémamegoldást. A módszeresség
szükségességének jelentõségét beláttatni, különbözõ módszereket
és módszertanokat bemutatni és alkalmazni.
A
tantárgy tartalma:
1. Az
információs rendszer célja, döntés-elõkészítés
2. Problémamegoldás,
rendszerfejlesztés
3. A
rendszerfejlesztés szakaszai
4. Fejlesztési
módszertanok
5. Projekt
menedzsment módszerek
6. Rendszer
erõforrások elemzése
A modul anyagának elsajátítása után a
hallgató:
Elméleti
és gyakorlati ismeretei alapján képes rendszerben gondolkodni. Ismeri a rendszerfejlesztést,
mint speciális problémamegoldást. A módszeresség fontosságát látja,
különbözõ módszereket és módszertanokat ismer és tud alkalmazni.
7.
Térinformatikai menedzsment
A tantárgy oktatásának célja:
Áttekintést
adni az informatikai menedzsment és az adatminõség témakörében. Megvilágítani
az informatika és a GIS szerepét, fontosságát a társadalomban. Bemutatni az
elméleti hátteret és gyakorolni a megvalósítást.
A
tantárgy tartalma:
Bevezetés
1. Az
információ technológia és a társadalom
2. A
GIS és a társadalom kapcsolata
3. Adatpolitika
és alkalmazása a GIS-ben
4. Információtechnológia
menedzsment
5. Minõségbiztosítás
6. Minõségbiztosítás
a térinformatikában
A modul anyagának elsajátítása után a
hallgató:
képes
lesz leírni az információ technológia alapelemeit és funkcióit, képes lesz alkalmazni
az adatmenedzsment és minõségbiztosítás fogásait saját munkaterületén.