KÖZTÉRI REKLÁMFELÜLETEK ÉS A GIS KAPCSOLATA

Tóth Zoltán

OUTDOOR MEDIA INFO

Térinformatikai, nyilvántartó, elemző, térképező rendszer fejlesztése óriásplakát kampány menedzsment és geomarketing tevékenységének támogatására.

© InfoGraph Kft - PPI Kft

1999

  1. Bevezetés
  2. A PPI Budapest Kft 1998 nyarán felvette a kapcsolatot az InfoGraph Kft-vel azzal a céllal, hogy közösen egy térinformatikai alapú információs rendszert készítsenek el, a címben megjelölt feladat megoldására. Ezzel párhuzamosan a PPI finanszírozásában 24 000 db óriás plakát helyzeti beazonosítása zajlott. Az informatikai feladat ezen objektumokhoz kapcsolódó alfanumerikus, és digitális fénykép alapú imagek kiválasztása, és feldolgozása volt.

     

  3. A rendszer rövid bemutatása
  4. Az InfoGraph a feladat megoldására, egy Window-os környezetben futó döntés-előkészítő, döntéstámogató eszközt, a MapInfo Professional 5.0-át, és a Borland Delphi 4.0-át ajánlotta. Az előbbi alkalmas az objektumok térbeli helyzetének megjelenítésre, az utóbbi a hatékony adatbázis kezelés mellet, a felhasználóbarát kezelői felületek kialakításában volt hasznos eszköz.

    Az objektumok azonosítása, a terepi felmérés során GPS technológiával meghatározott koordináták segítségével, és leíró adatként, a postacím megadásával történt.

    Az objektumok megjelenítéséhez, az InfoGraph szolgáltatta a digitális térképi alapadatokat.
    A globális keretet, az Országos Térinformatikai Alapadatbázis (OTAB) 1:200 000 –
    1:500 000 ma vektortérképei biztosítják. A részletesebb térképi információkat a főváros
    1: 4000-es ma. és a megyeszékhelyek 1:10 000-1:25 000 ma. település térképei adják, ahol a MapInfo szoftver segítségével címkeresés és objektum elhelyezés történik. Kiegészítő adatokként demográfia, gazdasági-, közúti-, és forgalomi adatok illesz
    kednek a rendszerbe.
    A rendszer kialakítása során elkészül egy egységes adatmodell szerint felépülő, georeferenciával rendelkező alfanumerikus háttér adatbázis is, mely szervesen illeszkedik a térképi adatbázishoz. A szöveges háttéradatbázis úgy kerül kia
    lakításra, hogy folyamatosan képes legyen kommunikálni a keresleti-kínálati adatokkal, valamint a plakáthelyek frissített, javított adatokat is integrálja, kezelje.

     

    1. A kitűzött cél

A megvalósítandó rendszer célja a PPI kampánymenedzsment és geomarketing tevékenysége során elvégzendő munkafolyamatok egyszerűsítése, korszerűsítése, és az eredmények esztétikus vizuális, és térképi megjelenítése.

 

Megoldandó:

A kialakítandó rendszernek képesnek kell lenni bármely földrajzi (területi) referenciával rendelkező adat alapján a MapInfo rendszer által biztosított tematikus térképek készítésére.
A modulnak biztosítania kell a MapInfo teljes funkciókészletét használó rendszergazdai és ehhez kapcsolódó adatbázis építő-karbantartó feladatok megoldhatóságát, valamint elkészül egy ún. operátor szintű, csökkentett, de célfunkciókkal kiegészített
elemző-lekérdező, tematikus térképező felület is.

Főbb funkciók:

 

    1. A rendszerrel szembeni elvárások

 

 

 

  1. Kampánymenedzsment workflow

A PPI életében a meghatározó fogalom, a „kampány”. A partner igényeinek felmérése után, rövid összefoglalót un. briefing-et adnak át az aktuális kampány managernek (KM-nek).
Ez határozza meg a költségvetési kereteket és a vevő elvárásait. A KM feladata az,
hogy megtalálja az optimális gazdasági megoldás, és a legszínvonalasabb hirdetési felületek összhangját.

 

    1. Kampánykezelés
      1. Szabad táblakapacitások felvitele
      1. Válogatás
      2. A tábla fizikai adottságai, földrajzi elhelyezkedési tulajdonságai valamint ár érték arányának adatai alapján a hozzáférhető státuszú táblákon szűkítések, leválogatások elvégzése.

        A leválogatott állomány tovább szűkítése a kapcsolt fotók, ill. a térképi elhelyezkedési adatok alapján csoportos és egyedi (kézi kijelöléssel), majd az állomány tovább szűkítése a darabszám-, ill. a költség keret eléréséig.

      3. Lefoglalás, megrendelés
      4. A kiválasztott táblákról lista készítése a táblatulajdonos cégek és a megrendelő felé.

      5. Teljesítés

  1. Erőforrások
    1. Hardver környezet:

Pentium PC számítógép, alaplapok 233-330 MHZ-es, MMX 62/64 Mbyte memóriával ellá-tottak. A monitorokat 2 Mbyte-os, Mirage grafikus kártyák szolgálják ki. Monitorok 17” szí-nes készülékek.

Kiegészítő eszközök:

Szkenner: GoldStar 600*1200 Color

Printer: EPSON StylusColor A3

Fax: Ricoch – LaserFax

Internet: ISDN vonal, szolgáltató az ELENDER Kft

Internet elérés: E-mail: ppibp@elender.hu

 

    1. Szoftver környezet:
    2. A PC-k operációs rendszere:

      Windows 95/98 és Win NT. A feldolgozást támogató kiegészítő szoftverek a MS. Office megfelelő elemei, mint a MS. EXCEL, WINWORD…

      Alkalmazói és fejlesztő szoftverek:

      MapInfo Professional 5.0, MapBasic 5.0

      Borland Delphi 4.0

       

       

       

    3. Felhasznált alapadatok

Digitális térképek: EOV és WGS84 felületeken

Országos térképek: Az országos térinformatikai alapadatbázis OTAB 1-2

Közúthálózat 1996-os forgalomterhelési térkép.

Demográfiai, statisztikai térkép

Megyeszékhelyek: Az 1:10 000 célméretarányú várostérképek digitális változata.

Forgalomterhelési térképek

Háttéradatok

Az R-Kontrol Kft által készített felmérés adatbázisa

Felmérésből származó helyszín GPS koordinátái

Az egyes plakáthelyeket leíró adatok

Digitális fotók

Plakátokra vonatkozó alfa-numerikus adatok

 

  1. Üzleti GIS alkalmazás:

Cél a megfelelő célcsoport megkeresése és kiválasztása. Ennek érdekében jelenleg válogathatunk a szociológiai és demográfiai adatok, a vásárlóerő, és a közlekedés adatai szerint. A kiválasztást támogatja a MapInfo-s rendszer Tematikus térképek legördülő menüje.

    1. Célcsoport kiválasztása:
    2. Kor és nem szerinti csoport képzés a térelemek felhasználásával. Az előző adat súlyozása lakás, iskolai végzettség, gazdasági aktivitás stb. adatokkal. A feladatot a Lekérdezések menü aktiválja. Különböző település kategóriákat választhatunk, rendűség és népesség szerint. Az így előkészített segédállomány egy település listát ad, melyet interaktívan bővíteni és szűkíteni lehet. Kiemelt elemek megjelölése a listában, például az olyan települések megjelölése, ahol viszonteladók vannak. Ezt általában a vásárlóerővel való összevetés követi. Az így kapott térkép és lista az alapja a települések szerinti táblahely keresésnek.

       

    3. Kiegészítő információk használata:
  1. Adatfeldolgozás MapInfo és Delphi környezetben
    1. Táblalista feldolgozása
    2. Az előző részben keletkezett listából leválogatjuk a szabad táblákat, de szükség esetén megnézhető a foglalt státuszú is. Itt választhatunk a táblák fizikai tulajdonságai szerint is (láthatóság, forgalom, magasság stb.). Az össz. darab szám szerint a program automatikusan felajánl egy tábla kiosztást, amit természetesen interaktívan felül lehet bírálni. A felülbírálást támogatja, hogy a kiemelt helyszínek, utak stb. beállított értékei fixen tarthatók. A beavatkozás közben a fejlécben automatikusan számítódik a felhasznált táblák költség vonzata.

    3. Táblák kiválasztása térképen
    4. Az egyes helyszínekére az Eszközök legördülő menü településkeresés, vagy címkeresés opciójával jutunk el. A kiválasztott táblák kiemelt színnel, míg a tartalék táblák halványabb árnyalatabb színnel láthatók. A kiválasztás megszüntetése illetve aktiválás egér segítségével történik. Amennyiben a Shift gomb lenyomása közben klikkelünk egy pontra, akkor a fél képernyőn megjelenik a táblát ábrázoló fotó, és a felmérés során lejegyzett információ csomag. A kiválasztás, vagy a kiválasztás megszüntetése egyszeri klikkelléssel történik a térképen.


       

    5. Táblák csoportos szűrése (Delphi)
    6. Az adatok nagyságrendje megkívánja azt lehetőséget, hogy valamely előre meghatározott tulajdonságok - földrajzi elhelyezkedés, láthatóság, világítottság stb. - alapján csoportos

      szűrést lehessen végrehajtani. Az eredményeket és a szűrési feltételeket kampányhoz azonosítva tároljuk.

    7. Táblák kézi leválogatása (Delphi)
    8. A csoportos feldolgozás eredményét egy interaktív feldolgozás követi. Ennek során a leíró, fizikai és gazdaságossági tulajdonságok mellett, az egymásoz való térbeli viszony és vizuális láthatóság vizsgálata történik, helyszínrajz és digitálisan rögzített fényképfelvételek segítségével. Ennek eredményeként készülnek azok listák melyek a külső partnerekkel folytatott adminisztratív tevékenységet eredményezik.

    9. Ajánlat adás és megrendelés igazolása CD-n (Delphi)