KÖZTÉRI REKLÁMFELÜLETEK ÉS A GIS KAPCSOLATA
Tóth Zoltán
Térinformatikai, nyilvántartó, elemző, térképező rendszer fejlesztése óriásplakát kampány menedzsment és geomarketing tevékenységének támogatására.
© InfoGraph Kft - PPI Kft
1999
A PPI Budapest Kft 1998 nyarán felvette a kapcsolatot az InfoGraph Kft-vel azzal a céllal, hogy közösen egy térinformatikai alapú információs rendszert készítsenek el, a címben megjelölt feladat megoldására. Ezzel párhuzamosan a PPI finanszírozásában 24 000 db óriás plakát helyzeti beazonosítása zajlott. Az informatikai feladat ezen objektumokhoz kapcsolódó alfanumerikus, és digitális fénykép alapú imagek kiválasztása, és feldolgozása volt.
Az InfoGraph a feladat megoldására, egy Window-os környezetben futó döntés-előkészítő, döntéstámogató eszközt, a MapInfo Professional 5.0-át, és a Borland Delphi 4.0-át ajánlotta. Az előbbi alkalmas az objektumok térbeli helyzetének megjelenítésre, az utóbbi a hatékony adatbázis kezelés mellet, a felhasználóbarát kezelői felületek kialakításában volt hasznos eszköz.
Az objektumok azonosítása, a terepi felmérés során GPS technológiával meghatározott koordináták segítségével, és leíró adatként, a postacím megadásával történt.
Az objektumok megjelenítéséhez, az InfoGraph szolgáltatta a
digitális térképi alapadatokat.
A globális keretet, az Országos Térinformatikai Alapadatbázis (OTAB) 1:200 000 –
1:500 000 ma vektortérképei biztosítják. A részletesebb térképi információkat a főváros
1: 4000-es ma. és a megyeszékhelyek 1:10 000-1:25 000 ma. település térképei adják,
ahol a MapInfo szoftver segítségével címkeresés és objektum elhelyezés történik.
Kiegészítő adatokként demográfia, gazdasági-, közúti-, és forgalomi adatok illeszkednek a rendszerbe.
A rendszer kialakítása során elkészül egy egységes adatmodell szerint felépülő,
georeferenciával rendelkező alfanumerikus háttér adatbázis is, mely szervesen
illeszkedik a térképi adatbázishoz. A szöveges háttéradatbázis úgy kerül kialakításra,
hogy folyamatosan képes legyen kommunikálni a keresleti-kínálati adatokkal, valamint a
plakáthelyek frissített, javított adatokat is integrálja, kezelje.
A megvalósítandó rendszer célja a PPI kampánymenedzsment és geomarketing tevékenysége során elvégzendő munkafolyamatok egyszerűsítése, korszerűsítése, és az eredmények esztétikus vizuális, és térképi megjelenítése.
Megoldandó:
A kialakítandó rendszernek képesnek kell lenni bármely földrajzi
(területi) referenciával rendelkező adat alapján a MapInfo rendszer által
biztosított tematikus térképek készítésére.
A modulnak biztosítania kell a MapInfo teljes funkciókészletét használó
rendszergazdai és ehhez kapcsolódó adatbázis építő-karbantartó feladatok
megoldhatóságát, valamint elkészül egy ún. operátor szintű, csökkentett, de
célfunkciókkal kiegészített elemző-lekérdező,
tematikus térképező felület is.
Főbb funkciók:
A PPI életében a meghatározó fogalom, a „kampány”. A partner
igényeinek felmérése után, rövid összefoglalót un. briefing-et adnak át az
aktuális kampány managernek (KM-nek).
Ez határozza meg a költségvetési kereteket és a vevő elvárásait. A KM feladata az,
Új ajánlatkérés beérkezésekor a kampány azonosító adatai rögzítésre kerülnek, a további hozzáféréskor ezek az adatok, mint hivatkozási adatok szerepelnek.
A plakátcégektől kapott információ (e-mail, floppy, táblalista) alapján az érintett táblák státusza az adott időszakra az adott kampány számára hozzáférhetővé válik.
A tábla fizikai adottságai, földrajzi elhelyezkedési tulajdonságai valamint ár érték arányának adatai alapján a hozzáférhető státuszú táblákon szűkítések, leválogatások elvégzése.
A leválogatott állomány tovább szűkítése a kapcsolt fotók, ill. a térképi elhelyezkedési adatok alapján csoportos és egyedi (kézi kijelöléssel), majd az állomány tovább szűkítése a darabszám-, ill. a költség keret eléréséig.
A kiválasztott táblákról lista készítése a táblatulajdonos cégek és a megrendelő felé.
A kiválasztott táblákról multimédiás kiajánlás megrendelő felé.
Erőforrások
Hardver környezet:
Pentium PC számítógép, alaplapok 233-330 MHZ-es, MMX 62/64 Mbyte memóriával ellá-tottak. A monitorokat 2 Mbyte-os, Mirage grafikus kártyák szolgálják ki. Monitorok 17” szí-nes készülékek.
Kiegészítő eszközök:
Szkenner: GoldStar 600*1200 Color
Printer: EPSON StylusColor A3
Fax: Ricoch – LaserFax
Internet: ISDN vonal, szolgáltató az ELENDER Kft
Internet elérés: E-mail: ppibp@elender.hu
Windows 95/98 és Win NT. A feldolgozást támogató kiegészítő szoftverek a MS. Office megfelelő elemei, mint a MS. EXCEL, WINWORD…
Alkalmazói és fejlesztő szoftverek:
MapInfo Professional 5.0, MapBasic 5.0
Borland Delphi 4.0
Digitális térképek: EOV és WGS84 felületeken
Országos térképek: Az országos térinformatikai alapadatbázis OTAB 1-2
Közúthálózat, az országos kezelésű utak OTAB 1-hez kapcsolódó felülete
Közúthálózat 1996-os forgalomterhelési térkép.
Demográfiai, statisztikai térkép
Budapest A 1:4000 ma közmű alaptérkép digitális változata, cím és objektumkeresési lehetőséggel.
A főútvonalakhoz kapcsolódó 1996-os forgalomterhelési térkép.
Megyeszékhelyek: Az 1:10 000 célméretarányú várostérképek digitális változata.
Forgalomterhelési térképek
Plakáthelyek és megnevezések plakátcégek adatszolgáltatásából származó alapadatbázis
Az R-Kontrol Kft által készített felmérés adatbázisa
Felmérésből származó helyszín GPS koordinátái
Az egyes plakáthelyeket leíró adatok
Digitális fotók
Plakátokra vonatkozó alfa-numerikus adatok
Cél a megfelelő célcsoport megkeresése és kiválasztása. Ennek érdekében jelenleg válogathatunk a szociológiai és demográfiai adatok, a vásárlóerő, és a közlekedés adatai szerint. A kiválasztást támogatja a MapInfo-s rendszer
Tematikus térképek legördülő menüje.Kor és nem szerinti csoport képzés a térelemek felhasználásával. Az előző adat súlyozása lakás, iskolai végzettség, gazdasági aktivitás stb. adatokkal. A feladatot a
Lekérdezések menü aktiválja. Különböző település kategóriákat választhatunk, rendűség és népesség szerint. Az így előkészített segédállomány egy település listát ad, melyet interaktívan bővíteni és szűkíteni lehet. Kiemelt elemek megjelölése a listában, például az olyan települések megjelölése, ahol viszonteladók vannak. Ezt általában a vásárlóerővel való összevetés követi. Az így kapott térkép és lista az alapja a települések szerinti táblahely keresésnek.
Szükség esetén információkat kereshetünk, a forgalomterhelési adatokból. Ez a beazo-nosított országos kezelésű úthálózat 30 000 Km-es szakaszaira, Budapest főúthálózatára és mintegy 115 település főúthálózatára tehető meg. A forgalmi adatok alapján un. pufferzóna készíthető, mellyel a zónába eső plakáthelyek hozzá kapcsolhatók a célcsoport táblához.
Az előző részben keletkezett listából leválogatjuk a szabad táblákat, de szükség esetén megnézhető a foglalt státuszú is. Itt választhatunk
a táblák fizikai tulajdonságai szerint is (láthatóság, forgalom, magasság stb.). Az össz. darab szám szerint a program automatikusan felajánl egy tábla kiosztást, amit természetesen interaktívan felül lehet bírálni. A felülbírálást támogatja, hogy a kiemelt helyszínek, utak stb. beállított értékei fixen tarthatók. A beavatkozás közben a fejlécben automatikusan számítódik a felhasznált táblák költség vonzata.Az egyes helyszínekére az Eszközök legördülő menü településkeresés, vagy címkeresés opciójával jutunk el. A kiválasztott táblák kiemelt színnel, míg a tartalék táblák halványabb árnyalatabb színnel láthatók. A kiválasztás megszüntetése illetve aktiválás egér segítségével történik. Amennyiben a Shift gomb lenyomása közben klikkelünk egy pontra, akkor a fél képernyőn megjelenik a táblát ábrázoló fotó, és a felmérés során lejegyzett információ csomag. A kiválasztás, vagy a kiválasztás megszüntetése egyszeri klikkelléssel történik a térképen.
Az adatok nagyságrendje megkívánja azt lehetőséget, hogy valamely előre meghatározott tulajdonságok - földrajzi elhelyezkedés, láthatóság, világítottság stb. - alapján csoportos
szűrést lehessen végrehajtani. Az eredményeket és a szűrési feltételeket kampányhoz azonosítva tároljuk.
A csoportos feldolgozás eredményét egy interaktív feldolgozás követi. Ennek során a leíró, fizikai és gazdaságossági tulajdonságok mellett, az egymásoz való térbeli viszony és vizuális láthatóság vizsgálata történik, helyszínrajz és digitálisan rögzített fényképfelvételek segítségével. Ennek eredményeként készülnek azok listák melyek a külső partnerekkel folytatott adminisztratív tevékenységet eredményezik.
A kézi leválogatás eredményét egy feldolgozó program multimédiás csomaggá alakítja, a fotókkal kombinált listát - egy viewerprogram kíséretében - a megrendelő egy compact disken is megkapja, mely
nek megtekintésével elégedetten nyugtázhatja, hogy forrásait jól és hatékonyan használta fel.
Természetesen egy közterületi reklámkampány jóval bonyolultabb folyamat, mint az itt vázolt tevékenység. Közlésétől azért tekintünk el, mert részint az üzleti titok kategóriájába tartoznak, részint olyan magas fokú speciális döntések halmazát tartalmazzák, melyek gyakran egyediek és megismételhetetlenek. Az InfoGraph nagy érdeklődéssel és lelkesedéssel vett részt ebben a projektben. A rendszerintegrációhoz ka
pott támogatás miatt hálánkat és köszönetünket fejezzük ki Hetényi Szabolcs úrnak a PPI BUDAPEST Kft ügyvezető igazgatójának.Tóth Zoltán
InfoGraph Kft ügyvezető ig.
Kelt : Budapest 1999-03-20