Ingatlangazdálkodóknak nyújtható földhivatali szolgáltatások
Podolcsák Ádám
Általános európai irányzat, hogy a földhivatali szolgáltatásokat nyújtó intézmények bevétel érdekeltségének fokozódik és egyre inkább piaci szereplővé válnak. Mivel hazánkban is azonos a mozgató erők hatnak, érdemes itthon is piaci szemlélettel áttekinteni szolgáltatásainkat.
Az előadás célja, hogy körvonalazza azokat az új adattermékeket és szolgáltatásokat, amelyekre az ingatlangazdálkodók a terület és városfejlesztésben igényt tarthatnak. Az áttekintést egy piac kutatásnak kellene követni, amely pontosítaná a műszaki elvárásokat és felmérné az fizetőképes igényeket.
A körvonalazott szolgáltatások többféle szolgáltatásból tevődnek össze és közvetlen vagy közvetetett módon más szolgáltatókat is bevonnak az igények kielégítésébe. Az eltérő piaci szegmensek szereplőinek összehangolt piaci fellépésének szinergiája nagyban hozzájárulhat a földhivatali szolgáltatások piacának fejlődéséhez.
Általános meggondolásokA javasolt szolgáltatások a következő elemekből állíthatók össze. Természetesen ezek egyike- másika önálló termékként is forgalmazható, de csak a többi elemmel együtt válnak használhatóvá.
A földfelszínhez kapcsolódó térbeli adatok (LIS adatok) gerincét a földhivatalok kezelik, de tervezési, elemzési célokra más adatforrások adataira is építeni kell. Egy adattermék specifikációjának lényeges részét képezi az objektumleltár, az objektum tulajdonságok meghatározása, az objektum kapcsolatok leírása, és az adatfrissítés mechanizmusa.
A specifikáció eredménye egy dokumentum, melyet az adatgazdák, adatfeldolgozók és adatfogyasztók közmegegyezéssel elfogadnak. Függetlenül attól, hogy szabványként vagy termékként ölt testet, elindítója lesz a termék előállításának és fogyasztásának.
Megjegyzés:
A nemzetközi szabványosítás (ISO, CEN) lefektette az alapokat, az adatmodell leírónyelv, az adatátviteli mechanizmus és sok más műszaki eszköz szabványként rendelkezésre áll. A magyar földmérési alaptérkép adat szabványa elkészült. Ezeken az alapokon az egyértelmű termékspecifikáció megtörténhet.
A termékleírás alapján a különböző adatforrásokból nyert adatbázisokból össze kell állítani a terméket. Ez a tevékenység az, ahol a legegyszerűbb a viszonteladók bevonása.
A konzultáció elsősorban az elérhető szolgáltatásokhoz és adattermékekhez kapcsolódik. Segítheti a fogyasztót abban, hogy kiválassza a szükséges szolgáltatást, vagy abban, hogy a már megvásárolt vagy leszerződött szolgáltatást a legeredményesebben hasznosítsa.
Olyan adattermék, amely egy adott időponttal lezárt állapotot tükröz, és a felhasználónak nincs olyan igénye, hogy
az adatokat rendszeresen frissítse.Olyan adattermék, melynek felhasználása megköveteli, hogy az idővel bekövetkező változások rendszeresen megjelenjenek rajta.
Érdemes minden egyes ingatlangazdálkodási tevékenység vonatkozásában külön-külön szolgáltatáscsomagot kínálni. A szolgáltatási csomagokat azonban szabványos szolgáltatásokból érdemes összeállítani.
Létező szabványos termék. A specifikáció a felhasználók széle
s körének bevonásával készült. A térképi objektumokon kívül meghatározza az egyéb földhivatali adatok kapcsolódását is.Az objektumok köre bővíthető. A felhasználói igények függvényében újabb adatcsoportok vehetők bele.
A piaci szereplők viszonyulása az új szolgáltatásokhozA termékspecifikáció szempontjából a következők jellemzik a földhivatalokat:
A termékspecifikáció szempontjából a következők jellemzik a külső adatforrások adatgazdáit:
A gazdasági társaságok jellemzői a termékspecifikáció szempontjából:
A termékspecifikáció szempontjából a következők jellemzik az ingatlangazdálkodókat:
Műszaki fejlesztés
A termékeket projektekben kellene kifejleszteni, szorosan kapcsolódva a META számítógépesítési projekthez.
Marketing szempontok
Az egyes szolgáltatások fejlesztésének elvetése, felvállalása, külső szereplők belépésének ösztönzése mind olyan kérdések, amelyek a fenti műszaki kérdésekkel párhuzamosan megválaszolandók.
A földhivatali hálózat számára ez a piaci szegmens kiváló jövőbeni lehetőségekkel kecsegtet. Az EU csatlakozási tárgyalások egyik eredményeként várhatóan erőteljesebb lesz a területfejlesztés. Az EU egyik fájdalmas pontja az eltérő fejlettségű térségek kezelése. Mivel ez érzékeny politikai kérdés, a támogatások odaítélésében és az elszámoltatásában fontos szerepet ka
p az áttekinthetőség és az objektivitás. A földhivatal pedig tényadatokat szolgáltat szemléletes formában.A hazai hivatalos régiók (NUTS 2) kialakítás folyamatban van, várhatóan a megyékből képzik a régiókat. A szomszédos régiók által alkotott térségek e
gyüttes kezelése is lényeges lehet pl. egy adott országhatármentén (Phare CBC) vagy az un. Eurórégiók (országhatáron túlmutató gazdasági stratégiák).A térinformatika kiváló elemző, optimalizáló, döntés előkészítő rendszereket kínál, azonban ezek adatigényesek. A földhivatalok pedig pont ilyen rendszerek alapadatait állítják elő.
A hazai területfejlesztés a politikai és gazdasági modellváltás következtében átalakult. A korábbi elképzelések, stratégiák és programok értelmüket vesztették, de az új koncepciók még nem öltöttek testet ütőképes programokban. Magyarország EU integrációs törekvésére tekintettel az EU regionális fejlesztési megközelítést érdemes alapul venni. Az EU politikájában a területfejlesztés a következő célokat szolgálja:
Az EU területfejlesztés lényeges vonása még:
A kormányzat, az önkormányzatok, az EU és más külső támogatók által támogatott projektek jöhetnek szóba. A földhivatali szolgáltatások jelentősége a tervezés és a projekt monitoring során a legnagyobb. Külső szakértők, egyetemek, tanácsadó cégek azok, akik a szolgáltatásokat közvetlenül felhasználják.
A további piackutatásba és a termékspecifikációba a központi kormányzatot, az önkormányzatokat, egyetemeket és tanácsadó cégeket kellene bevonni.
Az adatigény szempontjából a fejlesztés három fázisát érdemes megkülönböztetni:
A fázisok mentén haladva az igényelt adatok részletessége nő, az absztrakció szintje csökken. A térképek vonatkozásában ezt szemlélteti a következő ábra.
Ábra 1
Térképek a területfejlesztésben
A többi földhivatali adatot a térképekkel összekapcsoltan a területi elemek objektumaiként érdemes megjeleníteni. A térképek absztrakciós szintjének növelésével a kapcsolt adatok összegződnek vagy átlagolódnak.
Termék |
Kezelő |
Megjegyzés |
DAT | FÖMI | Nagyméretarányú térkép objektumainak definíciója |
Közigazgatási határok | FÖMI | EU-hoz illeszkedő adatbázis |
Műhold felvételek | FÖMI | Széleskörű nemzetközi kapcsolatok és tapasztalatok |
1:100 000 digitális topó térkép |
FÖMI | Régiók összehasonlításának lehet az alapja |
Grafikus topográfiai térképek | FÖMI | Tíz, húsz éves térképek. Méretarányuk 1:25 000, 1:10 000. Felújításuk, digitalizálásuk műszaki tervei már készen állnak |
Földmérési alaptérképek | MF | Ingatlan-nyilvántartási térkép formájában naprakész grafikus térképek rendelkezésre állnak. |
Táblázat 1
Területfejlesztés – Elérhető földhivatali adatok
A következő pontok olyan szempontokat sorolnak fel, amelyek alapján az objektumok és jellemzőik definiálása megtörténhet.
A területi objektumok, amelyekre az alábbi jellemzők lekérdezhetők, a települések közigazgatási határai. Az adatmodell felépítésében törekedni kell a rugalmasságra (átalakíthatóság, bővíthetőség). A régióképzés történhet igazgatási egység határosan, pl. megye vagy a kialakítás alatt álló régiók, de lehet képezni földrajzi egységként, pl. Dunántúl. A régióképzés lehet vegyes is, pl.
a Tisza és Maros köze összehasonlítás a földhivatali körzetekkel (korábbi járáshatárok).Az alábbi lista a teljesség igénye nélkül készült. Egyértelmű, hogy az objektumok elhelyezkedése, határa a földhivatalokban, a jellemzők a földhivatalokban és a KSH-ban érhetők el. A lista összeállításának célja csak az, hogy egyértelművé tegye, hogy a KSH és a földhivatalok közösen képesek ezt az adatterméket összeállítani
Gazdasági szempontok
Szociális ellátás
Népesség
Szállítás
Politikai
A területi objektumok, amelyekre az alábbi jellemzők lekérdezhetők építési övezetek, fekvések, vagy település határok. Az ideális az építési övezet szintű felbontás lenne, de a realitások figyelembevételével a fekvés szintű adatgyűjtés a kivitelezhető. Az adatmodell felépítésében törekedni kell a rugalmasságra (áta
lakíthatóság, bővíthetőség).
Környezet
nem vonzó, helyi, regionális, országos, nemzetközi
A területi objektumok, amelyekre az alábbi jellemzők lekérdezhetők földrészlet. A jellemzők jelentős része képezhető az ingatlan-nyilvántartásból (pl. az iskolák helye), további finomítás viszont ( pl. iskola típusa ) már csak külső forrásból kerülhet be. Az adatforrások és az adatbázis összeállítása külön megtervezendő. Az adatmodell felépítésében itt is törekedni kell a rugalmasságra (átalakíthatóság, bővíthetőség).
Környezet
Az adatmodellnek mindezeket az elemeket tartalmaznia kell. Az adatbázis több forrásból áll elő. Az adatokat adatforrásonként érdemes szegmentálni.
A telek, az épület fekvése
Az adatmodellnek mindezeket az elemeket tartalmaznia kell. Az itt következő adatok zömét az elemzést végző viszi be, bár van köztük olyan is, amely átvehető, vagy levezethető (pl. napsugárzás beesési szöge, beépítettségi százalék, stb.) vagy az adatbázis több forrásból áll elő. Ezeket az adatokat érdemes külön szegmensbe foglalni.
Három adattermék specifikációját kell elkészíteni.
A specifikáció eredménye egy műszaki dokumentum és egy felhasználói kézikönyv lenne. A földhivatali hálózat számára ez egy üzleti beruházás, aminek a közvetlen eredménye néhány piaci forgalomba kerülő dokumentum és a felhasználókat ösztönző ismeretanyag és szabvány.
Mindhárom adatbázis vázát a földhivatali adatok képezik. A rögzített szerkezetbe a FÖMI és a MF-ok töltik be az adatokat. A külső adatforrásból származó adatok egy részét a hálózat is betöltheti, de piacösztönző lenne, ha ezt a külső vállalkozók végeznék.
A műszaki háttér a META számítógépes rendszer. A rugalmas régió elhatárolás, a nemzetközi szabványoknak megfelelő adatkezelés képessé teszi a földhivatalokat arra, hogy a felhasználói igényeknek megfeleljenek.
Amennyiben a földhivatalok megcélozzák ezt a piaci szegmenset, akkor a fogyasztó igényli, hogy segítsék a termék kiválasztásában és felhasználásában. A fejlesztés eltérő fázisaihoz és egyes mérföldköveinek kiértékeléséhez eltérő adatok szükségesek. A három adatcsomag típus és az adatok eltérő állapota megsokszorozza a lehetőségek számát.
Ha a fogyasztó állandó nehézségekbe ütközik, – “Utazzon el ide vagy oda, forduljon máshoz, stb.”, akkor könnyen előfordulhat, hogy eláll a vásárlástól. Egy, a szolgáltatásokat jól ismerő szakértőnek személyre szólóan kell foglalkozni az ügyfelekkel. Már a fejlesztések kezdeti fázisában be kell kapcsolódnia az előkészítésbe. Szolgáltatások ismertetése, árbecslés stb.
Megfontolandó, hogy külső ügynökök, vagy ügynökségen keresztül, vagy saját hálózatból kijelölt témafelelősökön keresztül történjen-e ez a szolgáltatás.
Addig, ameddig az adatok digitális elérhetősége nem biztosított, minden szolgáltatást egyedi adatbázis összeállításként érdemes előállítani.
A fejlesztés alatt álló META rendszer képes lesz arra, hogy a lehető legnagyobb mértékben önműködő módon előállítson azonnal felhasználható adattermékeket, a TAKARNET-en keresztül pedig elektronikusan forgalmazza az Interneten.
Hosszú távú gyakori adatfrissítési igény a projekt monitoring során jelenik meg. A rendszeres adatszolgáltatásra vonatkozó szerződési feltételeket a pénzügyi tervezés során el kell készíteni.
Célja: a régiók elhatárolása, összehasonlítása
Adatforrások: Földhivatalok, KSH, esetleg EU statisztikák
Földhivatali szolgáltatás: Adatbázis egyszeri eladása, tanácsadás
Külső vállalkozás bevonása: nem szükségszerű
Célja: a régió belső elemzése, a lehetséges beruházási hely
színek kiválasztásaAdatforrások: Földhivatalok, önkormányzat, KSH, rendőrség
Földhivatali szolgáltatás: Adatbázis egyszeri eladása, tanácsadás
Külső vállalkozás bevonása: nagyon valószínű
Célja: A beruházási helyszínek részletes elemzése, kiválasztása
Adatforrások: Földhivatalok, önkormányzat, KSH, rendőrség, helyszíni adatgyűjtés
Földhivatali szolgáltatás: A kiválasztott helyszín függvényében az adatbázis összeállítása
Külső vállalkozás bevonása: nagyon valószínű
Célja: a területfejlesztést földhivatali adatokra alapozottan térbeli adatokkal ellássa
Adatok: Az előbbi adatbázisok
Földhivatali szolgáltatás: Konzultáció, adateladás, adatbázis előállítás
Külső vállalkozás bevonása: eldöntendő
Szempontunkból a beruházás elsősorban abban különbözik a területfejlesztéstől, hogy a beruházni kívánó cégek kormányzati, önkormányzati ösztönzéstől függetlenül keres helyszínt beruházásához. A fejlett vagy a közvetlen fejlődés előtt álló területek érdeklik őket.
A beruházók elsősorban külföldről érkeznek. A zöldmezős beruházások szerepe másodlagos. A beruházókat a helyi önkormányzatok, a kamarák, és a már jelenlévő nemzetközi cégek orientálják.
A FelhasználókBeruházók. A beruházó tevékenységi köre, gazdasági súlya a beruházás jellege függvényében igényli a 4.2.4.2-ben felsorolt szolgáltatásokat.
Lásd területfejlesztés
Lásd területfejlesztés
A városfejlesztés a földhivatali szolgáltatások piacának fejlett szegmense. Már a hetvenes években tárcaközi megállapodásokat kötettek a földhivatali adatok biztosítása érdekében. A nemrég kezdődött Nemzeti Kataszteri Programban sok önkormányzat részt vállal a kezdeti finanszírozásban, hogy az adatigényeiket rendszeresen kielégíthessék. A Nemzeti Térinformatikai Program keretében a Szegedi Polgármesteri Hivatal fejlesztetett ki egy városfejlesztési térinformatikai rendszert a földhivatali adatok felhasználásával.
A rehabilitáció nem tartozik az önkormányzatok rendszeres tevékenységi körébe. Jelentősége abban áll, hogy a földhivatali adatigé
nye megegyezik a városfejlesztéssel.A politikai és gazdasági modell változott. A jogszabályok többször változtak, de a városfejlesztést szolgáló műszaki háttér folyamatossága szinte változatlan. A különböző szintű rendezési t
ervek megnevezése, funkciója, tartalma változott, de a földhivatali adatok iránti igény gyakorlatilag változatlan.A DAT specifikálásában valamennyi, a városfejlesztésben érdekelt jelentős országos szervezet részt vett. A DAT objektumai megfelelnek a vár
osfejlesztés igényeinek.Néhány önkormányzati rehabilitációs program kezdődött az országban. Kormányzati támogatási alapok létesítése, jogalkotás, intézkedések, stb. még nem történtek. A közeljövőben ez a piac nem lesz még jelentős, de pl. a lakótelepek r
ehabilitációja kapcsán fontos piaci szegmenssé válhat.A helyi önkormányzatok és rajtuk keresztül a beruházni szándékozók, tulajdonosok.
Három földhivatali adatcsoport jelenik meg:
A térképek és távérzékelési adatok vonatkozásában ezt szemlélteti a következő ábra.
Ábra 2
Térképek a városfejlesztésben
Az első két adatkört a DAT szabályzat leírja. A távérzékelési adatokra a következő feltételezéseket tehetjük.
A légi felvételek raszter háttérként szolgálhatnak. A műszaki tendenciákat figyelembe véve csak digitális képek jöhetnek számításba. Az adatmodellben kapcsolt raszter állományokként jelenhetnek meg. Szabványosítani a felvételek tájolását, magasságát, méretét érdemes. A metrikus megbízhatóság másodlagos így digitalizált videó felvételekre is számítani lehet.
Valós használat, városkép
Különleges távérzékelési adatok iránti igények is megjelenhetnek, pl. légyszennyezettség, talajszennyezettség, hőveszteség térképek, stb. Ezek az egyedi igények. Kielégítésükre a földhivataloknak még part
nerként sem biztos, hogy érdemes felkészülni.A DAT elkészítésével ez megtörtént. A DAT beszerezhető a FÖMI-nél, ösztönző hatása már érződik.
A műszaki háttér a META
számítógépes rendszer. A szabványos adatok generálása automatikusan fog megtörténni.A földhivatalok rendszeresen konzultálnak az önkormányzatokkal. Mivel elsősorban a lehetséges fogyasztók ösztönzéséről van szó, így egyelőre nem célszerű a díjazás bevezetése.
A META rendszeren keresztül
Az adatigény a tervek frissítésekor jelenik meg. Az adatváltozások átadása műszakilag megoldott.
Fontos, hogy meghonosodjon a termékekben történő gondolkozás. Az előadás megfogalmaz az ingatlangazdálkodást támogató néhány lehetséges terméket (szolgáltatási csomagot). Ezzel a földhivatalok és az ingatlangazdálkodók közös gondolkodását kívánja elősegíteni.
A leglényegesebb szolgáltatástípusok: termékspecifikáció – szabványosítás; adatbázis összeállítás; konzultációs szolgáltatás; egyszeri adatszolgáltatás; hosszú távú adatszolgáltatatás.
Ezekből nagyvonalú szolgáltatás specifikációk készültek a következő területekre: területfe
jlesztés; városfejlesztés; beruházás; karbantartás; ingatlankezelés; rehabilitáció; ingatlanértékelés.A földhivatalok szerepe meghatározó, de tekintettel arra, hogy több más forrásból is kell adatokat felhasználni és az igények szabványos termékekkel nem mindig kielégíthetők, elengedhetetlen, hogy más szolgáltatók is bevonásra kerüljenek.
Meg kellene kezdeni a földhivatali szolgáltatások piackutatását. A hasznosabb szolgáltatások kialakítása érdekében tovább kell folytatni az ingatlangazdálkodókkal való együttgondolkozását. A MF-ok számítógépesítése során megalakuló termék specifikációs munkacsoportokba be kell vonni az ingatlangazdálkodók képviselőit is.