Felkészülés az EU KAP kiszolgálására
Podolcsák Ádám, Phare Regionális Fejlesztési Iroda Szeged
Dr.Remetey-Fülöpp Gábor, FVM Földügyi és Térképészeti Főosztály
A 90-es években, az FM Földügyi és Térképészeti Főosztálya határozott intézkedések
sorozatát tette a számítógépes földadat információs rendszer megteremtésére. Az események mozgatóereje a társadalmi változások kiváltotta kényszer volt. A piacgazdálkodásra való áttérés, a magánosítás, a közigazgatás demokratizálása, csak néhány a legfontosabb változások közül. A kihívásokra meghozott válaszok takarékos, de ugyanakkor műszakilag korszerű megoldásokat hoztak. Nemzeti Kataszteri Program, TAKAROS, stb. Stratégiai tervezés, műszaki koncepció fejlesztés nélkül a az intézkedések esetlegessé, a végrehajtás szervezetlenné vált volna. Az ágazat intézményi stratégiáját, a pénzügyi tervek, a számítástechnikai stratégia követte.Informatikai és Távközlési Kormánybizottság támogatásával megszületett a Nemzeti Térinformatikai Stratégia. Ebben a földüg
yi ágazat keretein túlmutató tanulmányban fontos célként fogalmazódik meg az egységes elvek szerint felépülő, egységes tartalmú „földrészlet alapú információs rendszer”. A végrehajtási tervek készítésekor vált világossá, hogy a legsürgetőbb igény a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumon belül jelentkezik. A minisztérium meg kell, hogy teremtse az Európai Unió Közös Agrárpolitikájának (KAP) végrehajtását támogató intézményrendszert. A kiépítendő információs rendszernek kötelezően a mezőgazdasági parcellákra kell épülnie. Elemezve az elvárásokat egyértelművé vált, hogy ez lesz a földrészlet alapú rendszer elsőként megvalósuló alkalmazása.A hosszú és összetett „földrészlet alapú információs rendszer” megnevezést kiváltó „Parcella” névadóit is a m
ezőgazdasági parcella ihlette meg. A parcella kifejezés bevezetése arra utal, hogy bár a rendszer váza a földrészletek alkotta rácsháló lesz, de szükséges, hogy az azt kitöltő alrészletek, művelési ágak és egyéb objektumok is helyet kapjanak a modellben. Szemben a földrészlettel a parcellát nem határozza meg jogszabály, így a névválasztás a modellalkotásban szükséges rugalmasságra is utal.A feladat végrehajtását támogatja az FVM 1998.évi Phare programja, az EU Twinning intézményfejlesztési programja, és
annak többcélú hasznosítására várhatóan már a SAPARD (mezőgazdasági és vidékfejlesztési) EU együttműködésben is sor kerül.Jelen előadás röviden ismerteti a közös mezőgazdasági politikát és annak témánkhoz tartozó intézményeit, majd részletezi a megvalós
ítást szolgáló szintén „Parcella” nevű projektet.
A KAP, 1962-es létrehozása óta kulcsfontosságú szerepet játszik az EU fejlesztéseiben. Az Európai Bizottság VI. számú mezőgazdasági és vidékfejlesztési főigazgatósága felelős a
KAP végrehajtásáért.Már az eredeti Római Egyezmény (1957) létrehozta a mezőgazdasági politika pénzügyi alapjait (European Agricultural Guidance and Guarantee Fund, EAGGF). Mai napig ez a legnagyobb öná
lló költségvetési tétel az Európai Bizottság költségvetésében –1995-ben például a teljes EU költségvetés 48%-át kötötte le, így állandóan a figyelem központjában áll. A pénzügyi alapokat a tagállamok adják össze. Az együttérzés és összetartozás elve alapján a leggazdagabb országok fizetik a legtöbbet. A pénzalap megközelítően 10%-át tanácsadásra, míg 90%-át a gazdálkodók közvetlen támogatására fordítják.Tekintettel arra, hogy nagyon jelentős pénzösszegek odaitéléséről van szó, az EU szigorú elvek szerint működő igazgatási intézmény bevezetéséhez kötötte az egyes tagállamok támogatásokban való részvételének lehetőséget. A KAP 1992-es változásai általánossá tették a termelők közvetlen kifizetését. Ezt követően sz
ületett a döntés az Integrált Irányítási és Ellenőrzési Rendszer (EIIR)bevezetésére (Integrated Administration and Control System, IACS). A bevezetés határideje 1996 december 31. volt. Az IIER célja, hogy megkönnyítse a gazdálkodók bejelentését és hatékonyabbá tegye a támogatási rendszer igazgatását és ellenőrzését. Az IIER növénytermelésre és állattenyésztésre egyaránt vonatkozik. Az egységes rendszer lehetővé tette, hogy valamennyi gazdálkodó évente egy egyszerű kérelemmel fordulhasson a területre járó kifizetésért. A terület így a rendszer központi elemévé vált, amire az ügyintézés és az ellenőrzés vonatkozik. Nyilvántartásba kerültek az érintett földterületek, az állatállományok és a gazdálkodók, hogy így egyedileg is ellenőrizhetővé váljanak a birtokok. Az adatokat egységes számítógépes adatbázisokba rendezték országos vagy térségi szinten.1997 óta az ellenőrzést tovább szigorították. Ellenőrzés alá vontak számos támogatási szerződést, és ha a hibahatárnál nagyobb és a gazdálkodó számára kedvező eltérést észleltek, akkor megvonták a kedvezményt. Az ellenőrzések kiterjedtek a helyszíni szemlékre és mérésekre is. Az Európai Bizottság támogatja a távérzékeléssel nyert adatok felhasználását az egyes földterületek ellenőrzésére, ami jórészt szükségtelenné t
eheti a helyszíni ellenőrzéseket. Több tagállamra kiterjedő vizsgálatban, távérzékeléssel nyert adatok alapján a megállapították, hogy a tagországokban a kérelmek átlagosan 79%-ban felelt meg a valóságnak (és még egy érdekes adat: az ellenőrzésbe bevont területek csupán 1%-ban bizonyult használhatatlannak az alkalmazott távérzékelési eljárás).Az IIER követelményeit több egymástól független jogszabály határozza meg. A földadatok felhasználására vonatkozóan a következő (nem teljes) listában találhatunk jogs
zabályi hivatkozásokat.Kivonat egy EU belső jelentésből
A Parcella projekt megtervezése az FVM Phare KAP
honi intézményfejlesztési programja keretében történt. A projekt elsődleges célja a földügyi és térképészeti ágazatra háruló feladatok végrehajtása.A tervezés kezdeti szakaszának célja az volt, hogy körvonalazza a földhivatali hálózat IIER-he
z való viszonyát, és az IIER várható adatrendszerét. A tervezést segítette a DG III. JRC Space Applications Institute, ahonnan az hasznos tanulmányokat bocsátottak rendelkezésünkre és konzultációt biztosítottak egyik illetékes munkatársukkal. Internetről és egyéb csatornákon át sikerült finn, brit és írországi forrásanyagokhoz hozzájutni. A forrásanyagok átvizsgálást követően a következő fontos megállapítások születtek:Az igények ebben a rendszerben
A földhivatali hálózat adottságai alapján képes az IIER földadat és helyszíni ellenőrzési igényeit kielégíteni, valamint a gazdálkodók kérvényeiben szereplő adatok minőségbiztosítására a vázrajzok záradékolásához hasonló módon.
A tagállamok példái azt mutatják, hogy az IIER követelményeit rövidtávon többféle műszaki megoldás is képes kielégíteni. Meg kell találni azt a megoldást, amely a a kormányzat által előírt határidőre, a rendelkezésre álló erőforrásokból gazdálkodva legalább a minimális feltételeknek megfelelő Magyarország csatlakozási
A földbérlet és földhasználat földhivatali nyilvántartása leegyszerűsíti az IIER megkövetelte azonosításokat, és egyszerűsíti a kérelmezők adatgyűjtését.
Ábra 1
– Földrészlet és a mezőgazdasági parcella kapcsolataAz IIER szempontjából a földügyi és térképészeti szakigazgatás nagy előnye, hogy egyetlen intézményhálózaton belül megtalálható az ingatlan-nyilvántartás, a kataszteri térképészet, a föld és ingatlanhasználat és egy távérzékelési központ. A hálózat hivata
lai lefedik a teljes országot. A nyilvántartások karbantartása egységes ügyintézés keretében történik meg. A szolgáltatások technikai kapcsolódását a következő ábra szemlélteti. Az egymásra épülő szolgáltatások rétegekként jelennek meg. A tevékenységeket és az ezekhez szükséges adatokat dobozok jelenítik meg. Az adatok átvételét a belső nyilak szemléltetik.Ábra 2 – Földhivatali adatok és szolgáltatások rétegmodellje
A keretet képező, nyílban végződő skálák bizonyos tulajdonságokat érzékeltetnek. Balról jobbra haladva a területi absztrakció szintje nő, vagyis csökken a méretarány és nő a kezelt terület mérete. Lentről felfelé haladva az adatmodell az elvont általánostól a kézzelfogható egyedi irányába változ
ik, ugyanakkor a felhasználók között nő a végfelhasználók (külső, nem tovább szolgáltató) fogyasztók aránya.Az ábra alapján megállapítható, hogy a földhivatali szektor képes mindazon szolgáltatásokra, amelyek az IIER üzemeltetéséhez szükségesek.
Az infrastruktúrát megvalósító koncepció a TAKAROS (Térkép Alapú KAtaszteri Rendszer Országos S
zámítógépesítése) fantázia nevet kapta. Kezdetekben csak a vidéki hivatalokra vonatkozott, de később a főváros kérdése is bekerült. A koncepció az egymáshoz kapcsolódó projektek egységes műszaki alapját teremti meg. A következő projektből áll a terv:Komplex Decentrális Ingatlan-nyilvántartási Rendszer. A rendszer segítségével a vidéki földhivatalokban megvalósult a számítógépes iktatás és tulajdoni lapok adatainak számítógépesítése. A PHARE program eredménye.
A rendszer segítségével a fővárosi földhivatalban megvalósult a számítógépes iktatás és tulajdoni lapok adatainak számítógépesíté
se. A PHARE program eredménye.A rendszer segítségével a fővárosi földhivatalban megteremtődött a kataszteri térképek és vázrajzok számítógépesítés kezelésének lehetősége. Svájci-magyar együttműködés eredménye.
A rendszer a KDIR-t váltja fel. Támogatja a folyamatvezérelt ügyintézést, a digitális térképek és vázrajzok, valamint a már betöltött tulajdoni lapok kezelését. Alkalmas a földminősítési térképek kezelésére. A folyamatokat átláthatóvá és ellenőrizhetővé teszi, képes adatokat szolgáltatni a vezetői információs rendszer számára. A TAKARNET-tel együttműködve adatai és szolgáltatásai távolról is biztonságosan elérhetők. A PHARE program eredménye. Telepítése folyamatban van.
TAKAROS NET
work egy Intranet hálózat, amely megteremtette a földhivatali számítógépes rendszerek nagy sebességű összeköttetését és a biztonságos külső hozzáférést. Elektronikus tulajdoni lap és térkép másolat tölthető le, kérelmezhető jelzálog bejegyzés és törlés, valamint szerződésszerinti változásátvezetés. A funkciók WWW lapokon keresztül érhetők el. A PHARE program eredménye. Telepítése folyamatban van.A MEgyei TA
Az IIER szempontjából fontos, hogy az ágazat nemcsak rendelkezik a legfontosabb földadatokkal, hanem képes azt feldolgozni, továbbítani és biztonságosan tárolni. A KDIR kivételével az itt felsorolt valamennyi projekt eredményét számba kell venni, mint a Parcella projekt lehetséges számítógépes platformjaként.
Egyik elképzelhető lehetőség, hogy a PARCELLA megyei földhivatalokban a META által összegyűjtött körzeti adatokkal együtt kezeli a mezőgazdasági parcellákat, és szolgáltat adatokat, vagy elemzéseket végez az ellenőrzendő támogatási szerződések kiválasztásához.
A tervezés számos nyitott kérdéssel találkozott. Az IIER ügyint
ézése során az egyes feladatok (pl.: adatszolgáltatás, kérelmek átvétele, kifizetés, ellenőrzés, stb) milyen intézményekben valósulnak meg? Egy vagy több szervezetben testesül meg az IIER? Lesz-e saját földadatokat kezelő alrendszere, vagy a földhivatali hálózat látja el ezeket a feladatokat? Mi lesz a szerepe a földhivatali hálózatnak? Kikkel kell az IIER támogatásában a földhivataloknak együttműködni? Mely földhivatali helyszínek vesznek részt (FÖMI/ megye/ körzet) az IIER támogatásában? Pontosan milyen szolgáltatást kell a földhivataloknak nyújtani? Mi a pontos specifikációja az IIER céljainak megfelelő adatmodellnek? Hogyan hasznosul a TAKAROS infrastruktúra? Milyen is legyen az a projektterv, amelyik a közeli határidőre megvalósítja földhivatalokra vonatkozó fejlesztési feladatokat?
A projekt általános célja: A magyar IIER-t földadatokkal és kapcsolódó szolgáltatásokkal támogató, a földhivatali hálózaton belüli alrendszer kialakítása.
Közelebbről meghatározott célok:
A - Elemzés és a szolgáltatások megtervezése és kipróbálása
B - A teszt környezet kialakítása
C - A szolgáltatást végző szoftver kifejlesztése (meglévő eszközparkon)
D - A megtervezett adatbázisok összeállítása
E - A számítástechnikai eszközök szűkkeresz
tmetszetének megszüntetéseF - Az eredmények áttekintése és korrekció
A fenti célok egy-egy projekt keretében valósulnak meg:
Ábra 3 – Parcella projektek kapcsolata
A projekt legfontosabb tevékenységei:
1 - A hazai helyzet áttekintése
2 - Az IIER-re vonatkozó szakértelem megszerzése
3 - A szolgáltatások és a kapcsolódó ügyintézés koncepciójának kialakítása
4 - Működési változatok meghatározása és kipróbálása
5 - A legjobb működési változat adatainak és adatfeldolgozásának specifikálása
6 - Szoftverfejlesztés
7 - Adatfeldolgozás, adatbázis összeállítás
8 - Szűkkeresztmetszet vizsgálat és elhárítás
9 - Az elé
rt eredmények működés közbeni megvizsgálása és a hibák kijavításaA fejlesztés fő vonalát a Phare keretében megvalósuló PARCELLA projekt jelenti. A PARCELLA mellett más projektek is támogatják a végrehajtást, azonban az IIER érintő legfontosabb kérdések a PARCELLA keretében kerülnek megválaszolása. A kapcsolódó projektek hatása az adat és adatfeldolgozási infrastruktúra megteremtésében jelentős. A folyamatban levő, vagy már lezárult projektek biztosítják a számítógép kapacitást (TAKAROS-KF, META) és a táv
adat hálózatot (TAKARNET). Az eddigi Phare projektek eredményeire való építkezést szemlélteti a következő ábra:
Az LCP projekt a kárpótlási adatok TAKAROS-ba való betöltésének ügymenetét és technikáját dolgozza ki. A TOP pr
ojekt topográfiai térképeket biztosítja. A nemzeti kataszteri program kataszteri térképekkel járul hozzá az adatok összeállításához. Számos FVM finanszírozta csatlakozási projekt eredménye hasznosul a PASRCELLA projekt megvalósulása során (lásd következő ábra).A projektek közötti nagyfokú
keresztfüggőség miatt fontos, hogy az első tevékenységként megjelölt áttekintésre sor kerüljön és elkészüljön a kapcsolódó projektek pontatlan megvalósulásából adódó kockázatok elemzése.
Ábra 4 – A PARCELLA-hoz kapcsolódó projektek
A lekerekített sarkú téglalapok a projekteket ábrázolják. A körbe a csatlakozó projektek, a szürke mezőben a PARCELLA projektjei láthatók.
A sarkos téglaalapok azokat a kézzelfogható eredményeket jelenítik meg, amelyek a PARCELLA projektben tovább hasznosulnak